Zdroj pixabay.com

Všechno, co jste nevěděli o kofeinu

Na talíři / 21.2.2015

Myslíte si, že kofein ve skutečnosti nepotřebujete, nebo dokonce to, že jej vůbec nepřijímáte? Budete překvapeni, kde se všude nachází a jak na vás působí.

Nejznámější zdroje kofeinu jsou káva, čaj, kakao a kolové ořechy. V listech, semenech a plodech ho ale obsahuje více než 100 různých druhů dalších rostlin, které se jím chrání proti hmyzu. Kromě nejznámějších zdrojů se vyskytuje v  luštěninách, guaraně, grapefruitu, citroníku a mnoha dalších rostlinách. To ale není všechno. Kofein se taky nachází v mnoha potravinách a výrobcích, kde byste to vůbec nečekali.

Kofein je organická sloučenina, která stimuluje centrální nervovou soustavu, potlačuje únavu a povzbuzuje bdělost. Tím, že stimuluje naše tělo, se ve větším užívaném množství stává asi nejrozšířenější drogou na světě. Otázka ale je, co je větší množství. Každé tělo reaguje jinak. Z čeho by jeden měl zrychlený tep, může na druhého působit tak, že si jde klidně lehnout a usne jako nic. Závislým se ovšem člověk stane pravidelných užíváním, stačí i jeden šálek kávy denně. Po ukončení příjmu kofeinu se dostaví abstinenční příznaky v podobě bolesti hlavy, snížený tělesný i duševní výkon. Většinou to ale netrvá déle než dva až tři dny.

Dva druhy kofeinu

Přírodní kofein se získává z rostlin, ve kterých se přirozeně vyskytuje.

Syntetický kofein je vyráběn v chemických laboratořích nebo farmaceutických továrnách. Většina kofeinu v energetických nápojích a limonádách je právě chemický kofein, který je levnější.

Přírodní i chemický kofein mají však stejné účinky a jedná se v podstatě o stejnou chemickou látku.

káva

Kolik šálků kávy vypijete denně? Zdroj: photl.com

Účinky kofeinu

Vzhledem k tomu, že hraje kofein důležitou roli všude na světě, provedli vědci nespočet studií o jeho zdravotních účincích. Důležitým poznatkem je zvýšená citlivost na kofein u žen oproti mužům. Ženy také odbourávají kofein déle než muži.

Negativní

  • Snížená spotřeba kofeinu u žen pomáhá snížit například nepříjemné příznaky premenstruačního syndromu.
  • Kofein má negativní vliv na plodnost. Proto by se měly ženy, které usilují o miminko, kofeinu vyhnout.
  • Vyšší dávky kofeinu v těhotenství mohou vést k malé porodní váze miminka. Po porodu se navíc mohou vyskytnout abstinenční příznaky miminka, protože kofein je schopen proniknout placentou. To samé platí pro kojící ženy, kofein se jim dostane do mléka a tím vystavují jeho účinkům i miminko.
  • Kofein také urychluje proces stárnutí a může vést k předčasnému vstupu do menopauzy.
  • Vysoký příjem kofeinu dále vede k srdečním onemocněním, na které v západním světě pořád umírá největší počet žen.

Pozitivní

  • V malých dávkách zvyšuje koncentraci a eliminuje únavu. Kromě toho krátkodobě zvyšuje kapacitu mozku.
  • Kofein má uklidňující účinek na bolesti hlavy a migrény, proto se stal součástí některých léků proti bolesti nebo nachlazení.
  • Kofein může mít také pozitivní vliv na náš sportovní výkon, protože podporuje uvolňování adrenalinu nezbytného při extrémní fyzické zátěži.

Konzumace kofeinu ve velkém množství může způsobit řadu vedlejších účinků, jako jsou nespavost, nervozita, bolesti žaludku nebo střevní problémy. Spotřeba kofeinu také může vést ke ztrátě jemné motoriky. Lidé, kteří konzumují kofein pravidelně a žádné z těchto účinků nepozorují, si již na kofein zvykli. Doporučená maximální denní dávka je 300 mg, což odpovídá zhruba 3 šálkům kávy.

Zdroj: MarkSweep, Wikimedia Commons

Zdroj: MarkSweep, Wikimedia Commons

Kde byste kofein nikdy nečekali      

Čokoláda – musím říct, že jako milovnice čokolády jsem dosud neměla ani tušení o obsahu kofeinu. Průměrná tabulka čokolády obsahuje asi 25 mg kofeinu.

Zmrzlina – kopeček zmrzliny s čokoládovou nebo kávovou příchutí obsahuje asi 50 mg kofeinu.

Šampón – kofeinový šampón má zabraňovat předčasnému dědičnému vypadávání vlasů.

Tabletky na hubnutí – využívají stimulačního efektu kofeinu pro zlepšení duševního stavu lidí, kteří drží diety. Cílem je snazší dodržování diety a větší motivace k pohybové aktivitě díky potlačení únavy.

Slunečnicová semínka – jak jsme se již zmínili, kofein se nachází v mnoha rostlinách. Jedna porce semínek obsahuje asi 140 mg kofeinu.

Osvěžovač dechu – na trhu je k dostání osvěžovač dechu, který zároveň dodává kofein přímo do krevního oběhu. Tím má zaručit okamžitou vzpruhu.

Káva bez kofeinu – tato káva se vyrábí způsobem, kdy je chemickým procesem z ještě nenapražené kávy odstraňován kofein. Nicméně i v takto zpracované kávě jsou zbytky kofeinu a jeden šálek obsahuje zhruba 10 mg kofeinu.

Další zdroje kofeinu

Energetické žvýkačky – jeden kus obsahuje 100 mg kofeinu.

Kofeinové tablety – mají být určeny pro sportovce, studenty, řidiče a jiné osoby, které mají vysoké nároky na koncentraci. V jedné tabletě je 200 mg kofeinu.

A co vy, patříte mezi závisláky nebo příležitostní uživatele jedné z nejrozšířenějších drog na světě? Já jsem patřila k těm prvním, ale vyzkoušela jsem svůj příjem kofeinu omezit na minimum odpovídající čaji bez kofeinu a kousku čokolády jednou za čas. Po pár dnech si na kávu ani nevzpomenu.

Zdroj perexové fotografie pixabay.com

Kateřina Bílková

Kateřina Bílková

Miluju jídlo a psaní o něm je pro mne zajímavé. Toto téma by se mohlo zdát docela zbytečným, ale jídlo ovlivňuje naše zdraví, spokojenost, kulturu a další oblasti života. Je to taky téma veselé, proto o něm ráda budu psát dál.

Zanechte komentář