The Fault in Our Stars

drama/romantický/komedie

USA, 2014, 121 min.

Režie: Josh Boone

Scénář: podle stejnojmenné knihy Johna Greena

Hrají: Shailene Woodley, Ansel Elgort, Laura Dern, Sam Trammell, Nat Wolff, Willem Dafoe

Rakovina + Amsterdam + láska jako trám + skvělý soundtrack = boží film a kapesníčková záležitost jak vyšitá. I tak by se dal stručně shrnout příběh Hazel a Guse, dvou teenagerů, kteří mají rakovinu a i přesto, že jim hvězdy nepřály, se do sebe zamilují. Matematický zápis jsem zvolila záměrně – ve filmu (i v knize) má totiž matematika zvláštní symboliku.

Naše malé nekonečno

Hazel Grace Lancaster je obyčejná sedmnáctiletá holka, která má dva skvělé milující rodiče, zbožňuje knihu Imperial Affliction (a ještě víc jejího autora Petera van Houtena) a trpí poměrně vzácným typem rakoviny plic. Augustus Waters je osmnáctiletý kluk s jednou nohou, vyléčeným osteosarkomem a zálibou v symbolech a metaforách. Když do sebe ti dva vrazí na setkání podpůrné skupiny, kam Augustus doprovází svého napůl slepého kamaráda Isaaca, jejich vesmíry se protnou a stanou se z nich nejlepší přátelé.

A tak zatímco Hazel čte knižní adaptaci Gusovy nejoblíbenější počítačové hry, on si zamiluje Imperial Affliction natolik, že požádá organizaci Genies, která plní přání nemocným dětem, aby s Hazel mohli letět do Amsterdamu a zeptat se Petera van Houtena, který tam žije, na několik otázek ke knize. Setkání s ním sice nedopadne podle jejich představ, výlet do Amsterdamu jim ale přinese něco mnohem lepšího než odpovědi na otázky k Imperial Afflictionjejich přátelství přeroste v lásku. A to i přesto, že jim moc času nezbývá.

I fell in love with him the way you fall asleep – slowly and then all at once.

– Hazel Grace

Symboly, metafory a matematika

Důležitou úlohu ve filmu sehrává symbolika, na kterou je odborník především Gus. Ať už jde o jeho cigarety, které nekouří, ale pouze si „strčí zabijáka do pusy, ale nedá mu šanci zabíjet“, nebo o tulipány, sendvič s holandským sýrem a triko nizozemského basketbalisty Rika Smitse, tedy symboly Nizozemska, kterými Hazel naznačuje, kam že to pojedou na výlet. Hazel je zase odbornicí přes matematiku. Ví, že některá nekonečna jsou větší než jiná nekonečna. Ví, že jejich nekonečno je malé. A také ví, že s Gusem v těch vyměřených dnech prožili navždy, za které mu je nekonečně vděčná.

Tulipány, triko Rika Smitse... že by Amsterdam? Zdroj fotografie: thefaultinourstarsmovie.com

Tulipány, triko Rika Smitse… že by Amsterdam? Zdroj fotografie: thefaultinourstarsmovie.com

Opravdu přesvědčivé herecké výkony

K hereckým výkonům nemám co dodat. Shailene Woodley a Ansel Elgort odvedli skvělou práci, Hazel a Gus jsou v jejich podání skuteční a přesně takoví, jaké jsem si je představovala při čtení knihy – ona inteligentní, hezká a sarkastická, on sexy, roztomilý a mistr metafor. Z vedlejších rolí je třeba vyzdvihnout především Lauru Dern, která ztvárnila Hazelinu maminku, a Willema Dafoe, představitele neurotického alkoholika van Houtena.

Herci na premiéře v NYC. Zleva Ansel Elgort (Gus), Willem Dafoe (van Houten), Nat Wolff (Isaac), Shailene Woodley (Hazel), Laura Dern a Sam Trammell (rodiče Hazel). Zdroj fotografie: indystar.com

Herci na premiéře v NYC. Zleva Ansel Elgort (Gus), Willem Dafoe (van Houten), Nat Wolff (Isaac), Shailene Woodley (Hazel), Laura Dern a Sam Trammell (rodiče Hazel). Zdroj fotografie: indystar.com

Nabušený soundtrack

Dalším plusem tohoto už tak skvělého filmu je soundtrack, na kterém se podíleli nejlepší hudebníci současnosti. Birdy k filmu složila song Not About AngelsTom Odell song Long Way Down. Singl Eda Sheerana All Of The Stars zazněl v závěrečných titulcích a pecka Boom Clap, kterou nazpívala Charli XCX, v Amsterdamu. Další písničky, které určitě stojí za zmínku, jsou od M83 (Wait) a od Grouplove (Let Me In).

DVD k recenzi poskytl Bontonfilm a objednat si ho můžete v e-shopu.

Film si můžete pustit celkem v pěti jazycích, u titulků máte na výběr dokonce z patnácti jazyků, což je na jednu stranu skvělé, na stranu druhou možná až zbytečné.

Co mi udělalo opravdu velkou radost, byly bonusy: audio komentář Johna Greena a Joshe Boona, obsazení, záběry z natáčení, proměna herců v postavy, Literatura ožívá, Naše malé nekonečno, použitá hudba, fotogalerie a divadelní trailer. K bonusům mám snad jen jednu výtku – chyby v českých titulcích.

Zdroj perexové fotografie: thefaultinourstarsmovie.com

Zdroj všech videí: YouTube.com

Silvie Kostovská

Silvie Kostovská

Studentka bohemistiky a hispanistiky, nelítostný grammar nazi, nenapravitelný shopaholik, kavárenský povaleč, blázen do kultury, vášnivý pisálek s fetiší na očuchávání knížek, Brňák duší, cestovatel tělem a milovník dobrého jídla (zejména sladkého), toť moje maličkost. Na Generaci 21 zastávám post editorky sekce Na talíři. Kromě Generace píšu ještě blog Twenties girl (twentiesgirl.wix.com/twentiesgirl).