Tohle není promo pro Movember, tohle je nový kníratý film kníratého Johnnyho Deppa. A reakce jsou rozporuplné, jak už to bývá.

Mortdecai: Grandiózní případ

akční/komedie, USA, 2015

režie: David Koepp

scénář: E. Aronson (předloha: K. Bonfiglioli)

hrají: J. Depp, G. Paltrow, E. McGregor, P. Bettany  a další

Mortdecai je v první řadě komedie. V druhé řadě také komedie. A ve třetí řadě komedie s detektivní zápletkou, která je tam za jediným účelem: aby ospravedlnila honičky a rvačky, přidala pár kapek krve, vygenerovala další vtipné scénky a navlékla korálky jednotlivých vtipů na nit soudržného příběhu.

Pokud jsem to ale dosud neřekla dost jasně, Mortdecai je komedie a neklade si vyšší cíle, než vás pobavit.

"To rozhodně není prso v mé dlani." (Zdroj: Lionsgate)

„To rozhodně není prso v mé dlani.“ Zdroj: Lionsgate

Kníratý Jack Sparrow

Milujete Johnnyho Deppa? A milujete Johnnyho Deppa v jeho typických rolích piráta Jacka Sparrowa nebo majitele továrny na čokoládu Willyho Wonky? Pokud ano, tenhle film byste měli vidět – hlavní postava totiž není nic jiného než odlíčený a ostříhaný Sparrow se svým typickým chováním a gesty, navrch s grimasami Willyho Wonky. Pokud naopak tyto postavy nemůžete ani cítit, radím vám dobře – Mortdecai není pro vás.

Johnny Depp jako knižní hrdina Mortdecai. (Zdroj: Lionsgate)

Johnny Depp jako knižní hrdina Mortdecai. Zdroj: Lionsgate

Příběh je vystavěný kolem hlavní postavy: Charlie Mortdecai je protřelý obchodník s uměním, ne vždy úplně férový a navíc neskutečně bohatý. Respektive, byl bohatý. Teď je na mizině a v dluzích hlubších než Temže a snaží se rozprodávání svého majetku zabránit za každou cenu. I kdyby to mělo znamenat spolupráci s agenty MI5, kteří vyšetřují ztrátu drahého obrazu. Navíc, nějaká ta skulinka pro vlastní prospěch se vždycky najde, ne?

Každý muž má právo na prostor svého horního rtu. (Zdroj: Lionsgate)

Každý muž má právo na prostor svého horního rtu. Zdroj: Lionsgate

Nekníratý zbytek ansámblu

Deppovi zdatně sekundují velká herecká jména Gwyneth Paltrow v roli paní Mortdaciové se závratně dlouhýma nohamaEwan McGregor jako zamilovaný „hodný kluk“ z tajných vyšetřovacích služeb. Tahle vedlejší mini-zápletka, kdy Mortdecaiova manželka využívá zamilovaného agenta, aby se dostala k informacím, které potřebuje, a sama hledá ukradený obraz na vlastní pěst, je velmi milá a vlastně zábavnější než hlavní linie. Takových příběhových bočních uliček film nabízí více a doporučuji, abyste si je náramně užili: například malý domácí spor o udržení či neudržení kníru povedeně rámuje celé vyprávění.

Vášeň mezi manželi Mortdecaivými ochladla kvůli "té věci na horním rtu". (Zdroj: Lionsgate)

Vášeň mezi manželi Mortdecaivými ochladla kvůli „té věci na horním rtu“. Zdroj: Lionsgate

Za vyzdvihnutí stojí primárně tři věci: zaprvé, vtipy, které jsou zábavné a zároveň vkusné, staví především na roztržitosti a specifickém stylu mluvy, chápání a chování Charlieho Mortdecaie. Zadruhé, velmi povedená kamera, neotřelé záběry, originální forma (digitálního) zpracování přeletů z různých lokací. A zatřetí, auta.

Škodovka, na scénu!

Vedle filmů, které se vám snaží namluvit, že na celém světě nejezdí nikdo v jiné značce než např. Ford, je Mortdecai velmi příjemnou změnou. Milovníci skrytých koní si zde určitě přijdou na své; historického Rolls Royce můžeme pomalu počítat mezi hlavní postavy filmu, v krátké scénce v opravně se v záběru mihnou elegantní tvary starých Porsche, britská tajná služba jezdí ve BMW nebo českých škodovkách (kterým to mimochodem na plátně velice slušelo), je možné se pokochat pohledem na elegantní Mercedesy nebo mini-Fiata. Takovou čtyřkolovou variabilitu jen tak někde nepotkáte!

Mezi dopravními prostředky ve filmu hrdě vyčnívá tento. (Zdroj: Lionsgate)

Mezi dopravními prostředky ve filmu hrdě vyčnívá tento. Zdroj: Lionsgate

Film je zábavným, milým, veskrze příjemný osvěžením v programové šedi a nudě českých kin. Je ale potřeba si přiznat, že Mortdecai nepřináší žádná intelektuální témata, není hloubavým… vlastně ani moc chytrým filmem. Rozesměje vás, většinou britským, nevulgárním způsobem, a budete z kina odcházet s lehkou hlavou a úsměvem na tváři. Nic víc po něm ale nemůžete žádat.

Zdroj perexového obrázku: Lionsgate, vlastní úprava

Jana Leichterová