RECENZE: S láskou Rosie

Kultura Literatura / 13.2.2015

Zábavný a romantický příběh dvou nejlepších přátel, kteří mají celý život špatně načasovaný a neustále se míjejí, přestože oba vědí, že k sobě patří.

Jak by vypadal moderní román v dopisech? Přesně jako S láskou Rosie. Od psaníček pod lavicí se pomalu přechází k chatu a e-mailům. Jako kdyby někdo posbíral všechny dopisy, vzkazy, e-maily a internetové konverzace Rosie Dunnové a poskládal je do knihy. Neobvyklý způsob jak vytvořit příběh. Protože nic, co by nebylo řečené v emailech, se nedozvíme. Žádné skutečné dialogy z očí do očí, jenom chatování. Žádné potřásání rukou k narozeninám, ale jenom přáníčko.

S láskou Rosie Zdroj: martinus.cz

Způsob, jakým je celá kniha uchopená, nás připraví o spoustu malých detailů, které se prostě do e-mailu nedostaly. Což na druhou stranu působí o tolik víc realisticky, protože ani ve skutečném životě se k nám nikdy nedostanou všechny informace.

Rosie a Alex jsou dva nejlepší přátelé už od dětství. Vydrží jim to dokonce i tehdy, když se Alex odstěhuje do Bostonu a jejich jediným spojením je internet. Spřádají plány, aby za ním Rosie přijela a oba společně studovali vysokou v jednom městě. Osud si s nimi ale zahrává a donutí je rozdělit jejich cesty.

Není to jen příběh o dvou lidech v určitý moment jejich života. Není to jenom zobrazení jedné etapy. S láskou Rosie mapuje celé jejich životy, všechny výšiny i pády, všechna neštěstí i zázraky. Navíc ukazuje také to, jak moc nesmyslné je ptát se v životě – co by, kdyby. Protože osud má se všemi svoje vlastní plány a tento příběh je dokonalou ukázkou toho, jak je načasování důležité. Pro Rosie a Alexe to bohužel vypadá tak, že jejich láska nikdy nedostane pořádně šanci.

Rosie se v osmnácti stává svobodnou matkou a musí zůstat v Dublinu. Zatímco Alex v Bostonu začne studovat medicínu. Kdykoliv se jeden rozhodne, že by tomu dal šanci, ten druhý má zrovna svatbu nebo očekává přírůstek do rodiny. Protože život plyne neuvěřitelně rychle a občas to nejhorší, co se dá dělat, je nechat ho plynout a nechat nějaké šance zmizet. Z této knihy se vám bude motat hlava, a přesto si ji zamilujete. Protože občas se bude zdát, že život je hrozně nefér, a přitom nešlo dělat nic jiného. Všechny postavy vám přilnou k srdci, hlavně proto že je vidíte růst, dospívat a zakládat si rodiny. Je to jako kronika dvou lidí, kteří si byli souzeni, a přesto je osud neustále rozdělovat. S láskou Rosie se původně jmenovalo Kde končí duha. Cecelia Ahern je autorka dalších úspěšných románů, například PS: Miluji tě.

S LÁSKOU ROSIE

Autor: Cecelia Ahern (překlad Ludmila Havlíková)
Nakladatelství: Motto, 2015