Jak pan B. v Divadle Letí doplatil na malá písmenka

Divadlo Kultura / 25.1.2015

Ve Studiu Švandova divadla se odehrává Sestup a vzestup pana B.

Život je jen náhoda, jednou jsi dole, jednou nahoře, život plyne jak voda a smrt je jako moře. O pravdivosti této známé písně se přesvědčil i samotný pan B., cílevědomý a úspěšný bankéř. Zažil si pocity bytí nahoře, zabolel ho náraz na nejtvrdší dno, prošel si snahou vyškrábat se zpět vzhůru a smrt… I on k tomu moři nakonec doplul, někoho to holt čeká dříve.

Ale jen díky tomu mohl ze své pohodlné pohovky umístěné v samotném nebi vyprávět zvědavým divákům svůj příběh. Hezky s nadhledem a s osudem smířen se Jan Lepšík zadíval pronikavým pohledem do publika a prostor Studia Švandova divadla se naplnil jeho monologem v jazyce skoro až básnicky pojatém, rytmickém a hravém. Jen ne příliš lahodném pro uši těch, kteří jsou hákliví na časté používání slovíčka jako, protože nebylo to lehké, jako.

Nebeský monolog pana B. Zdroj: Divadlo Letí

Procházíme společně s panem B. osudem, který může být nachystán pro každého z nás. Naše doba přímo pobízí k tomu, abychom připravovali drobné chytáčky a léčky na ostatní s výhledem na náš vlastní zisk. A jistě se shodneme, že je jen otázkou času, kdy se vše ve zlé obrátí a do podobné léčky se chytíme my sami. Tak jako byl bankéř lapen do pasti malých písmenek ve smlouvách. A pak se s posledními značkovými tričky v aktovce ocitl na ulici.

Ale právě přesně takové životní dno, které je tak tvrdé, jako mohou být jen pražské dlažební kostky, je ta nejvhodnější odrazová plocha pro další život vzestup. Alespoň pana B. podnikatelské ambice neopouštějí, snaží se zúročit všechny své obchodnické zkušenosti a změna prostředí jako by se ho dotkla jenom minimálně. Avšak ať jste kdokoliv a kdekoliv, vždy jde jenom o to, aby přišel další den.

Dynamiku celé inscenace drží již zmíněný básnicky pojatý přednes pana B., ale také to, že roli hlavní postavy si během inscenace vystřídají všichni tři mužští aktéři – Jan Lepšík, Richard Fiala a Tomáš Kobr, každý pro jeden důležitý životní úsek. Ten, kdo se zrovna nevciťuje do životního snažení pana B., sehrává roli kolegy z práce, lékaře či ostatních pouličních životních nešťastníků. Prostě vystavěnou scénu nemají problém zaplnit a občas jim k hraní nestačí pouze jeviště, ale přelévají se po celém prostoru studia, interakce nejsou ušetřeni ani diváci.

Najde pan B. na ulici i lásku? Zdroj: Divadlo Letí

Najde pan B. na ulici i lásku? Zdroj: Divadlo Letí

Přes zajímavě ztvárněný příběh, výborné výkony všech tří herců a všechny vtipné momenty se hra místy zadrhne. Podivně působí i vystoupení herců z role během „hysterického záchvatu“ Tomáše Kobra, který snad má poukázat na to, že krizí si skutečně může projít každý z nás a to kdykoliv. Pointa je bezesporu skvělá a dobře myšlená, jenom bohužel narušuje tok celé inscenace. Oživení je pro diváka ponejprve zábavné, ale zbytečně ho vytrhává z běhu celého představení a příběhu. A to je škoda.

A škoda by byla nezmínit také Eriku Stárkovou, které se míhá na pozadí celé hry, ale když už se dostane ke slovu (či zpěvu), stojí to rozhodně za to. Její zpěv je působivý a bezvadně se dokáže vcítit do všech svých postav, které jsou do posledního detailu velmi přesvědčivé.

Inscenaci skutečně drží velké nasazení hlavních aktérů, ale je třeba v mysli udržet i příběh, který nám představují. Už jen kvůli jeho aktuálnosti. Představení vám sice nevezme dech, ale večer, po kterém se aspoň trochu zamyslíte nad světem, přinese určitě.

Inscenace: Sestup a vzestup pana B.
Autor: Roman Sikora
Divadlo: Divadlo Letí (hraje ve Studiu Švandova divadla)
Premiéra: 28. 11. 2014
Režie: Ivan Buraj
Herecké obsazení: Tomáš Kobr, Jan Lepšík, Richard Fiala, Erika Stárková, Matěj Škorpil, Jan Škorpil, Viktorie Tomášková, Anežka Šubrtová
Cena: 180 Kč, pro studenty 120 Kč

Zdroj perexové fotografie: Divadlo Letí

Barbora Švarcová

Barbora Švarcová

Najdete mě nejčastěji s knihou v ruce. Pokud nedržím knihu, snažím se držet tempo své rychlé chůze, protože neustále někam spěchám. Miluju hory v létě, na jaře i na podzim, jízdu na kole, pokud zrovna nemrzne. K přežití zimy mi pomáhají knížky a divadla.