Být slavným je skvělá věc. Někdy se však vaše životní role může stát prokletím a lidé už vám neřeknou jinak než jménem oné proklaté postavy. Dá se tohoto cejchu zbavit a obnovit zašlou slávu?

Birdman

komedie/drama

USA & Francie, 2014

Režie: A. G. Iñárritu

Hrají: Keaton, Norton, Watts, Stone a další

Komedie okořeněná černým humorem a prvky dramatu vypráví příběh herce Riggana Thomsona, kterého však celý svět zná pod jménem Birdman, což je filmová postava ptačího superhrdiny, která jej proslavila. Nyní se tato již dávno zašlá hvězdička snaží o svůj divadelní debut na Broadwayi. Jako režisér a herec nového představení doufá, že se mu podaří obnovit svou slávu, oživit kariéru a jednou pro vždy se zbavit stínu Birdmana, který ho ve světě showbyznysu provází.

Premiéra představení je za dveřmi, když se představiteli titulní role hry stane během zkoušky nehoda a je třeba ho okamžitě nahradit. Na základě naléhání svých kolegů se Riggan nakonec velice neochotně rozhodne pro Mikea Shinera. Ten je na jednu stranu zárukou toho, že se představení vyprodá a sklidí chválu kritiků, na druhou stranu je ale pořádnou bláznivou neřízenou střelou, kterou nejde uhlídat. K těmto potížím se znovuzískáním slávy se přidávají ještě Rigganovy osobní problémy s přítelkyní, dcerou a bývalou manželkou. Zkrátka na jednoho člověka opravdu velká nálož.

Zdroj: CinemArt

Naomi Watts jako hlavní herečka v připravované hře. Zdroj: CinemArt

Birdmana vzal pod svá křídla režisér Alejandro González Iñárritu. Z jeho předchozích filmů, jako jsou 21 gramů, Babel nebo Biutiful, čiší nepřízeň osudu, nešťastná náhoda a temná minulost postav. Na rozdíl od těchto dramat, na která jsme od tohoto původem mexického režiséra zvyklí, je Birdman docela podařená komedie, u které se divák příjemně pobaví.

Z hereckého obsazení tohoto snímku určitě stojí za zmínku Michael Keaton (Robocop, Noah), představitel hlavní role Riggana, nebo Birdmana, chcete-li. Pro herce byla tato role velkou příležitostí zazářit, stejně jako pro jeho postavu to bylo divadelní vystoupení. Jeho samotného mají totiž filmoví diváci zafixovaného jako maskovaného superhrdinu Batmana. Keaton se této šance chopil s velkou vervou a dokázal, že je herec s velkým H. Po celou dobu filmu jsem mu držela palce a fandila mu, aby jeho snaha a úsilí nepřišlo vniveč.

Dalšího vynikajícího ztvárnění se dostalo i roli Mikea Shinera, kterého hrál Edward Norton (Grandhotel Budapešť, Diktátor). Ani ostatní herecké výkony nezaostávaly za těmi již zmíněných hlavních představitelů. Za všechny je to třeba Naomi Watts (Miluj souseda svého, Nic nás nerozdělí) nebo Emma Stone (Kouzlo měsíčního svitu, Černobílý svět).

Zdroj: CinemArt

Někdy se problémy zkrátka sejdou. Zdroj: CinemArt

Birdman je perfektní satirou nejen na divadelní prkna, filmy o superhrdinech a na svět showbysnysu, ale také na diváky, filmové kritiky i herce samotné. Přesto jeho účelem není nechat diváky smíchy padat ze sedaček, ale prostě a jednoduše zlepšit den a vykouzlit úsměv na tváři. Rozebírá zajímavá a rozhodně inspirativní témata, jako je sláva, sny, které boří hranice, tvořivost a touha po uznání.

Přestože filmu Birdman se toho z uměleckého, hereckého a ani z žádného jiného hlediska nedá moc vytknout, o čemž svědčí i fakt, že posbíral několik Zlatých glóbů a nominací na Oscara, já za sebe musím říci, že bych se vůbec nezlobila, kdyby byl film o něco kratší. Přestože to byla příjemná podívaná, v některých chvílích mě nebavilo v kině sedět a dívala jsem se nervózně na hodinky, za jak dlouho asi skončí. Na druhou stranu jsem z filmu měla po jeho zhlédnutí příjemný pocit – a toho si opravdu cením!