SLÍDIL: Představte si zprávy jako utíkající ženu s podříznutým krkem

Film Kultura / 29.1.2015

Aneb proč bychom všichni měli být rádi, že česká televizní žurnalistika nefunguje (zatím) jako ta americká.

NIGHTCRAWLER

krimi drama

USA, 2014, 117 min

Režie: Dan Gilroy

Hrají: Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Riz Ahmed, Bill Paxton, Ann Cusack a další

Dan Gilroy natočil snímek, který se stane klasikou. Alespoň tak to hlásá plakát k filmu Slídil. Nestává se často, že bych s plakáty souhlasila nebo na ně dala, ale tentokrát musím tento názor kvitovat. Gilroy totiž vzal náladu zklamané mladší americké generace, zbavené vysokoškolských iluzí stavem ekonomiky a trhu práce, a dal jí život prostřednictvím takzvaných slídilů, tedy sociální skupiny vydělávající si na živobytí prostřednictvím natáčení exkluzivních drastických záběrů ze smrtelných nehod a zločinů, o které se pak perou televizní stanice.

Mimoděk tak nejen zdokumentoval obraz současné americké společnosti, která trpí nedostatkem pracovních míst a uhání prácechtivé mladé lidi na nabídky stáží a neplaceného zaměstnání, ale také ukázal nejtemnější tajemství zpravodajského průmyslu ve Spojených státech. Možná jste už měli jistou představu o zákulisí televizní produkce, ale takto senzacechtivé a krvežíznivé jste americké vysílatele ještě neviděli.

A pokud se pohybujete jako já v žurnalistickém prostředí, zasáhne vás Slídil o to více.

Slídil

Lou (Jake Gyllenhaal) se nebojí jít za svým a to se Nině (Rene Russo) zpočátku dost líbí. Jen kdyby tušila…

Krev táhne

Lou Bloom (Jake Gyllenhaal) je sociopat. To jen tak na okraj, abyste lépe dokázali strávit, co vám hodlám říct dále. Lou nemá rád lidi a nebojí si jim ublížit, aby získal to, po čem touží. V tento okamžik jsou tím vytouženým cílem peníze. Ani kdyby rozštípal všechny drátěné ploty v Los Angeles, nedostal by za ně v zastavárně dost peněz, aby si vystačil. Náhoda mu ale do života přinese dopravní nehodu a s ní spojené objevení světa takzvaných slídilů, tedy kameramanů na volné noze, kteří se živí tím, že podle policejního hlášení vyhledávají zajímavé materiály (vraždy, nehody, těžké zločiny), které následně za pěkný balík peněz prodají některé z televizních stanic. Pravidlo zní: čím víc krve, tím zajímavější materiál.

Když Lou začíná, jezdí ve starém autě, natáčí na maličkou ruční kameru a příliš nerozumí světu, do kterého se snaží vstoupit. Má ale něco, co ostatní slídilové postrádají – naprostý nedostatek morálních hodnot a nulovou znalost lidského cítění, díky kterému dokáže bez mrknutí oka přecházet přes mrtvoly. Někdy i doslova.

Sociopat mu sluší

„Představ si zpravodajství jako utíkající ženu s podříznutým krkem,“ řekne šéfka zpráv stanice KWLA v úvodu hlavnímu hrdinovi. A panečku, Lou se touto radou opravdu řídí. Mohu vám zaručit, že Slídil (a jeho scéna s autohoničkou především) bude jednou z nejintenzivnějších jízd vašeho života.

Slídil

Lou si nakonec najde i společníka, který mu pomáhá se získáváním materiálů.

A to tvrdím i s ohledem na to, že se děj může chvílemi zdát zpomalený, až zaseknutý. Je to dáno hlavně žánrem, který výborně funguje s jednoduchou pomocí přirozených zvuků, dlouhých dokumentárních záběrů a šokujících replik. A právě protože mluvená složka filmu nese tak významnou roli, není se čemu divit, že si od akademie zasloužila poklonu v rámci nominace na Oscara za scénář.

O tom, že by si pochvalu ve formě nominace zasloužil i Gyllenhaal, není pochyb. Sociopatického Loua zvládá na jedničku a s takovou grácií, že by se měl možná ve své kariéře na psychicky narušené postavy začít soustředit.

Nenechejte se ovšem oklamat jeho šarmem v traileru. To, co vás čeká ve filmu, bude možná příběh o cestě nicky směrem vzhůru po kariérním žebříčku, ale nebude to v žádném případě příběh motivační. Lou Bloom je totiž mnoho věcí – manipulátor zejména, ale také psychopat a patologický lhář. Hrdina, kterého byste si měli brát za vzor, ale nikoli.

Ať už se vám film bude líbit či ne, důležité je, aby dosáhl toho nejpodstatnějšího. Aby vás šokoval, aby vás donutil přemýšlet a dojít k jasnému závěru. Naše společnost je opravdu neskutečně zkažená.

Zdroj videa a všech fotografií: Hollywood Classic Entertainment

Kristina Roháčková

Kristina Roháčková

Rodiče ze mě chtěli vrcholového sportovce, a tak se ze mě stal novinář. Dubluju mezi kulturou a obecnou všehochutí, nejblíže mám ale k filmu.

Zanechte komentář