superfood superpotravina

Superpotraviny – vyplatí se zařadit je do jídelníčku?

Na talíři / 5.2.2015

V posledních letech se objevily zprávy o superpotravinách. Prospívají našemu zdraví nebo ne? 

Superpotravina je spíše marketingovým pojmem a Evropská unie toto označení dokonce nedovoluje. Patří mezi ně zástupci prakticky ze všech oblastí jídla – od ovoce a zeleniny, přes luštěniny, až po ryby či nápoje. Měly by to být potraviny s vysokou výživovou hodnotou a zároveň by měly být zdraví prospěšné o něco více než běžné potraviny. Na druhou stranu nejsou jejich účinky vždy vědecky potvrzené a je potřeba je konzumovat s rozvahou – stejně jako vše ostatní. Nejlepší volbou je, pokud se superpotraviny stanou běžnou součástí jídelníčku s vyváženou stravou.

Co se řadí mezi superpotraviny

Chlorella je zelená sladkovodní řasa, která se užívá nejčastěji ve formě tablet nebo tekutých výtažků. Je bohatá na vitaminy a minerální látky.

Další oblíbenou řasou je spirulina. Sušená obsahuje okolo 60 % proteinu, což je sice hodně, ale v porovnání s masem, vejci či mlékem vychází jako zdroj bílkovin dráž.

Zelený ječmen, nápoj s velmi specifickou vůní i chutí, obsahuje chlorofyl, aminokyseliny, minerály, vitaminy a enzymy.

Popíjení kombuchy, kvašeného nápoje ze sladkého černého nebo zeleného čaje, může zlepšit celkový zdravotní stav konzumenta. Přestože nejsou prokázány pozitivní, ale ani negativní účinky, konzumace kombuchy by měla být spíše umírněná.

Mezi známější a víceméně běžné superpotraviny patří borůvky, mochyně, goji, citrusové plody, kokos, květák, kapusta, brokolice, špenát, vodnice, rukola, kapustičky, kysané zelí, luštěniny, tučné ryby (např. makrela, losos či sardinky) a houby.

Na pomezí superpotravin je açaí. Bobulovité ovoce tmavě fialové barvy pochází z Amazonie. Po utrhnutí se rychle kazí, a proto je nejčastěji prodáváno v podobě mraženého pyré nebo sušeného prášku. Açaí je bohaté na vlákninu, antioxidanty a zdraví prospěšné tuky.

recept smoothie acai banán pomeranč chia zdravý koktejl

Zdroj receptu a fotografie: Šárka Hubáčková


 

Superzdravé smoothie s banánem a açaí

Začněte den zlehka a připravte si jednoduché, ale vitaminy napěchované smoothie. Recept je na dvě pořádné porce: Dohladka rozmixujte oloupané a na kousky nakrájené dva banány, jeden pomeranč, hrnek rostlinného mléka podle chuti, hrnek vodydvě lžičky chia semínek. Smoothie si můžete připravit i s sebou do školy nebo do práce.

 


Suroviny pro supersalát

Napadlo by vás přidat do salátu listy pampelišky nebo čekanky? A co ho tak ozvláštnit chia či konopným semínkem, amaranthem a quinoou?

Smetánka lékařská není v české kuchyni neznámou. Z jejích květů se například běžně připravuje “med”. Mladé listy pampelišky, které jsou poměrně hořké, se dají použít například do salátu či polévky. Jsou bohaté na vitaminy A a C, železo a vápník.

Z čekanky nebo také lidově cikorky je používán především kořen. Když se upeče a namele nejmno, připravuje se z něj kávovinový nápoj, který je přirozeně bez kofeinu. Čerstvé listy čekanky jsou nahořklé, tepelným zpracováním se jejich chuť zjemňuje. Kromě salátů tak najdou využití například i v omáčce k těstovinám.

Semínka rostliny šalvěje hispánské jsou známá pod jménem chia. Jsou bohatá především na vápník, fosfor a mangan. Při kontaktu s tekutinou se na povrchu vytvoří slizký povrch připomínající želatinu. Díky tomu se po nabobtnání dají použít například jako náhrada vejce při pečení nebo jako pojidlo vegan pudingů. Chia můžete přidat i do smoothie, müsli, jogurtu či müsli tyčinek.

Konopná semínka mají podobné využití jako chia a navíc z něj lze připravit i rostlinné mléko nebo čaj. Konopné semínko je zdrojem prospěšného oleje a bílkovin.

Amaranth a quinoa jsou obiloviny ideální jako příloha nebo součást sladkých jídel či salátů. Z obou obilovin se připravuje i mouka, která je skvělá pro bezlepkovou dietu. Obě jsou dobrým zdrojem proteinu, quinoa navíc i vápníku. Kvůli možným nežádoucím látkám (např. oxaláty či nitráty) je vhodné amaranth vždy tepelně zpracovat. Quinou je možné buď vařit, nebo jen namočit do vody na 2-4 hodiny.

kombucha pampeliška listy chlorella superfood superpotravina

Domácí kombucha, salát s pampeliškovými listy a mletá chlorella. Zdroje: Healing The Body, Cook Eat Share, Rebelia

Zdroj perexové fotografie: Cholesterolgids

Šárka Hubáčková

Šárka Hubáčková

Mám ráda nejen jídlo jako takové, ale i příběhy, které se k němu vážou. Ať už jsou o tom, že nejlepší koláče peče teta z druhého kolene nebo o jídlech, která vařili lidé před stovkami let. Kromě toho píšu blog o jídle www.tvarohapovidla.cz

Zanechte komentář



Vaše názory

  • Karel B.

    Ahoj, článek je super! Zrovna nedávno jsem také psal o superpotravinách a rád bych tento článek doplnil o mnou zmiňované superpotraviny, které najdete zde http://www.superzivotnistyl.cz/12-superpotravin/

    Ještě bych rád podotknul, že s ničím se to nemá přehánět. Jídelníček musí být hlavně pestrý a vyvážený 😉