Režisér Sergej Bodrov slibuje napínavé fantasy, v němž proti mečům, odvaze a odhodlání stojí mocná černá magie a armáda nestvůr!

SEVENTH SON

Fantasy

VB / USA / Kanada/ Čína, 2014, 103 min.

Režie: Sergej Bodrov

Hrají: Jeff Bridges, Ben Barnes, Julianne Moore, Alicia Vickander, Djimon Honsou a další

Trendem poslední doby jsou bezpochyby rozmáchlé knižní sérií, které, osvědčí-li se u čtenářů, dostanou se časem i do hledáčku ziskuchtivých filmových studií. Tentokrát se jedná o šestnáctidílný epos The Wardstone Chronicles od Josepha Delaneyho. Několik dílů z této dosud vycházející série  vyšlo i u nás a právě první díl The Spook’s Apprentice by měl být námětem filmu, který měl před pár dny premiéru pod názvem Sedmý syn. No a jak už tomu tak u fantasy žánru bývá, můžete se těšit na boj dobra se zlem, draky, různá bizár monstra a v neposlední řadě na nejobsazovanější herečku současnosti – Julianne Moore v hlavní roli zemi sužující čarodějnice.

Julianne Moore - tentokrát v roli zlé čarodějnice. (Zdroj: Cinemart)

Julianne Moore – tentokrát v roli zlé čarodějnice. Zdroj: CinemArt

Čarodějnice, draci a Jeff Bridges aka rytíř alkoholik!

Film nám představuje rytíře Johna Gregoryho (Jeff Bridges), jenž je posledním žijícím členem řádu válečníků, kteří po staletí chránili svět před silami temna. Byl to on, kdo jim mohl zasadit smrtelnou ránu, když ulovil Královnu čarodějnic (Julianne Moore). Stačilo ji zabít. On se do ní místo toho zamiloval a místo smrti pro ni zvolil vězení, z něhož nebylo úniku. Ruský režisér Bodrov však Moore ze žaláře vypustí a tím odstartovává svoji vizi řežby dobra a zla. Aby však zaujal cílovku, na níž směřuje – aneb teen publikum – nesmí chybět v boji se zlem atraktivní mladý hrdina.

V tomto případě je to oblíbený herec Ben Barnes, který má ztvárnit mýty opředeného sedmého syna, muže s mimořádnými schopnostmi. Tom Ward (Ben Barnes) je však mladý farmář a jako legendární válečník rozhodně nevypadá a moc toho na první pohled také neumí. V jeho rodokmenu se však skrývá tajemství, které Gregorymu naznačuje, že se přece jen nemýlil. No a tím odstartuje pouť této dvojice vstříc všem monstrům a svárům, které na ně čarodějnice „Matka Malkin“ chystá.

sedmý syn

Nechybí ani řada opulentních triků. Zdroj: CinemArt

Triky, sliby, John Snow a jdeme domů..

Sedmý syn skončil v rukách jednomu z předních ruských režisérů současnosti, a to Sergeji Bodrovovi, jenž  si vydobyl renomé historickým dramatem Čingischán, které bylo nominováno na Oscara. Producent Basil Iwanyk z Legendary Pictures na něj vsadil patrně proto, aby evropský režisér vnesl do poněkud sterilního fantasy žánru jiný přístup. „O filmu jsme se bavili s mnoha režiséry, ale Sergej nás svým originálním přístupem dost ohromil. Především díky němu bude Sedmý syn v rámci svého žánru něčím skutečně výjimečným,“ říká Iwanyk.

Co se týče těchto slibů, nejsem si úplně jistá, zda je pro mně tvůrci naplnili. Bezesporu se jedná o skvěle vizuálně zvládnuté fantasykvalitním hereckým obsazením a vděčným, nerušivým námětem, který má jisto jistě tah na branku sám o sobě. Pro mě však film pokulhává především v samotném závěru, což vnímám jako poměrně zásadní problém. Celý snímek jste napínáni, vezete se na vlně příjemné akční žánrovky a v tu chvíli, kdy čekáte kýžený „vrchol“ aneb velkolepé finále a řež, film vlastně skončí. Působí to až tak, jako kdyby si tvůrci řekli, že už nezbývá čas, tak to nějak dojedou. To jest však opět mým subjektivním dojmem, takže rozhodně doporučuji na film zajít třeba s mladším sourozencem – možná mi dáte za pravdu, nebo taky ne.

sedmý syn

Ben Barnes v roli čarodějova pomocníka. Zdroj: CinemArt

Na druhé straně pozitivem filmu jsou bezesporu poměrně zvučná jména co se týče hereckého obsazení. Jak výše zmiňovaná Moore (Mapy ke hvězdám, Hunger Games), která zde jako vždy nezklame a skutečně se jí v roli záporačky se srdcem z kamene děsíte. Žoviální Jeff Bridges (Dárce, R.I.P.D.)je přesně tím, kým ve filmu má být, a stejně tak mladý britský herec Ben Barnes (Dorian Gray, Hvězdný prach). Na začátku filmu se dokonce chvilku v roli prvního učedníka mihne představitel Johna Snowa z oblíbeného seriálu Game of Thrones (Kit Harington).

Film distributoři uvádí do kin zároveň i ve 3D, ale v tomto případě jsem to až na pár akčních scén vnímala spíše až jako rušivý element. Takže na závěr už snad jen stačí říct, že pokud si chcete užít v kinech vedle blížících se super novinek, které se na nás v lednu pohrnou (Birdman, Nightcrawler, Whiplash, The Imitation Game) něco na odreagování a máte rádi tento žánr, tak vám můžu Sedmého syna s klidným svědomím doporučit. Sice vám možná patrně mezi přemírou filmů nijak zvlášť neutkví a znovu ho potřebovat vidět nebudete, ale i takové filmy jsou rozhodně zapotřebí, jelikož tak film splní v daný moment svůj účel a to především pobavit. Nic víc, nic míň.

Zdroj všech fotografií: CinemArt