Studio Marvel uvádí do českých kin nejnovější skupinu hrdinů. Je jich 6, jeden z nich je robot a je to animák.

BIG HERO 6

animovaná komedie

USA, 2014, 108 min

Režie: Don Hall, Chris Williams

Hrají: Ryan Potter, Jamie Chung, T.J. Miller, Maya Rudolph, Genesis Rodriguez, Alan Tudyk a další

To, že studia Walta Disneyho odkoupila Marvel, nakonec asi přece jenom nebude tak špatné. Možná jim jednou dokážeme i zcela odpustit, teda alespoň pokud nám začnou v dostatečně krátkých intervalech dodávat více snímků, jako je animovaný akčňák Velká šestka.

Příběhem se přitom skoro vůbec neliší od ostatních neanimovaných marveláckých snímků. V úvodních dvaceti minutách se nám představí hlavní postavy, poté přijde tragická scéna, která dá do pohybu události zbytku filmu. Dojde k navázání překvapivých přátelství, zanedbání fyzikálních zákonů a střetu s hlavním záporákem filmu, kterého ústřední postavy dokážou porazit jen tak, že se z nich stanou superhrdinové. Však to všichni známe: ne z vlastní volby, ale protože to byl jejich úděl.

A tak ačkoli šestice hrdinů v závěru doslova odjíždí do západu slunce a v otravném voice-overu nám říká, že nikdy neplánovali stát se superhrdiny, Velká šestka je nadmíru povedený animovaný film.

A já vám teď povím proč.

Jak byste ohodnotili svou bolest na stupnici od 1 do 10?

Ať žijí roboti a nezodpovědné tety

Hiro Hamada je mladý génius. Ve 13 letech odmaturoval a nyní po večerech chodí do tajných klubů, kde proti sobě bojují podomácku vyrobení roboti. Jeho starší bratr Tadashi by ale rád viděl Hira investovat své schopnosti do něčeho rozumnějšího.

Proto ho jednou v noci zavede do univerzitní laboratoře, kde mu ukáže svůj současný projekt. Jde o prototyp zdravotního robota jménem Baymax, který reaguje na lidské projevy bolesti. Nejdříve se nafoukne, poté pacientovi udělá celkovou kontrolu a na základě stupně bolesti vyhodnotí léčbu. Hiro je výtvorem svého bratra inspirován natolik, že se rozhodne na univerzitu přihlásit.

Hlavní záporák snímku, schovaný za maskou kabuki. Ale kdo se za ní skrývá?

To bychom ale nesměli být ve filmu Walta Disneyho, aby se hlavní postavě nedostalo nějakého traumatu. Poté, co Tadashi nešťastnou náhodou umře při explozi (to není spoiler, ale součást každého uveřejněného traileru), se Hiro s pomocí Baymaxe a Tadashiho vědeckých spolužáků rozhodne pomstít jeho smrt a přitom vyzrát na člověka, který mu ukradl jeho robotický vynález. Ještě že má tak neskutečně nezodpovědnou tetu, která ho pustí z domu i v těch nejpozdějších hodinách.

Věda je boží

Velká šestka je v mnoha ohledech skvělá. Zaprvé, odehrává se ve vymyšleném kouzelném městě San Fransokyo, které vypadá jako současné San Francisco, pokud by ho ale v minulém století kolonizovali Japonci. Zadruhé, ukazuje nám všem, jaké skvělé věci se dokáží vyprodukovat za pomoci vědy, techniky a chytrého mozku, a tím inspirují všechny malé i velké diváky k tomu, aby se třeba sami tomuto oboru věnovali. Zatřetí, dvě z čtveřice studentských vědátorů jsou dívky. Začtvrté, jedna z těch dívek je představována jako velmi dívčí dívka a nijak jí to nezabraňuje v tom vynalézat úžasné stroje. A konečně zapáté, obsahuje (ale ne dostatečně, podle mého skromného úsudku) nafukovacího robota, který je naprosto pomilování ve všech aspektech, ale nejvíce kvůli tomu, že po plácnutí a bouchnutí pěstí dělá „falalala“.

Bylo by ale samozřejmě zvláštní, kdyby se snímku povedlo úplně všechno a já mu i přesto dala „jen“ čtyři hvězdičky. Jak už bylo naznačeno výše, film pokračuje v tradici disneyovských sirotčích hrdinů. Tvůrci se ale tentokrát rozhodli jít ještě dál – nejenže jsou tak Hiro a Tadashi sirotky, Hiro přijde navíc ještě o bratra. A tam emocionální vydírání zdaleka nekončí. Nedokážu si ani představit, jak tyto vypjaté situace bude zvládat holčička, co vedle mě seděla na Paddingtonovi a mezi vzlyky prohlašovala, že to vůbec není fér.

Film se až na pár výjimek nese v poměrně hezkém, svižném tempu, ale jeho velkým problémem je přemíra důležitých postav a jejich nedostatečná charakterizace. To vám možná raději z hluboko uložených archivů vyjmenuju několik původních Pokémonů, než abych si vzpomněla, jak se jmenovali Tadashiho spolužáci, kteří pak zničehonic pomáhají Hirovi.

I přesto si troufám tvrdit, že se vám bude Velká šestka líbit – a to ať už jste či nejste fanoušky animáků (body k dobru, nezpívá se tam!). Věřím, že většina z vás si tento film zamiluje stejně jako já hlavně kvůli Baymaxovi. A když ani to ne, určitě si při východu ze sálu nebo při vypínání programu na přehrávání filmů pomyslíte: „Páni. Věda je vážně boží.“

Zdroj všech fotografií: Disney

Zdroj videa: Falcon

Kristina Roháčková