Sám sobě psychologem aneb jak pracovat se stresem

Osobní rozvoj / 6.2.2015

Jste už zase ve stresu? Nenechte se jím paralyzovat! Poradíme vám, jak na to.

Život nám velmi často chystá situace, ve kterých se musíme vyrovnávat s vnějšími i vnitřními tlaky, stresem a strachem. V současné zrychlené a zmodernizované době je toho na nás někdy trochu moc. Termíny hoří, šéf šílí a nám pomalu začíná být nevolno.

Stres pomáhá i škodí

Stres má za úkol nás upozornit vždy, když nám hrozí nějaké nebezpečí. Pokud bychom si udělali výlet do minulosti, zjistili bychom, že se stresem se lidé potýkali pouze tehdy, pokud byli nějakým způsobem ohroženi na životě. V dnešní době se však stres objevuje stále a stále častěji, a to i v situacích, kdy nám o život vůbec nejde. Se stresem se potýkáme často i velmi dlouhý čas, což nemá vůbec příznivý vliv na naše zdraví a psychickou pohodu.

Stres souvisí se zběsilým způsobem života dnešní společnosti, jak píše Jan Hnízdil ve své nové knize Zaříkávač nemocí:

Lidé jsou pod drtivým tlakem. Deprimovaní. Tempu nestačí. Současně jsou nabádáni: „Vy selháváte, jste nemocní, běžte k doktorovi.“

Dlouhodobý stres je příčinou řady nemocí a chorob. Proto bychom se měli snažit v něm setrvávat co možná nejméně. V dnešním článku můžeme společně rozlousknout jeden zapeklitý oříšek –  jak se vypořádat  se stresem.

Práce s krátkodobým stresem

Krátkodobý stres je často spojován s nervozitou. Té se nezbavíte nikdy, ale můžete ji jednoduchými technikami alespoň zmírnit.

Vezměte strach za ruku

Zdroj: foter.com, J.Elliott

Zdroj: foter.com, J.Elliott

Zní to možná bláznivě, ale všechno v našem životě se dá změnit, a to s naším vlastním přístupem k věci. Přestaňte se stresu bát, nebojujte s ním, ale přijměte ho jako svého přítele, který vám věrně slouží. Stres nemá primárně za cíl vám ublížit, naopak je tu pro vás, aby vám sloužil. Vy jste ale jeho pánem, musíte mu tedy dát jasné hranice. Nenechte se jím paralyzovat. Pokud vás stres sžírá například už jen kvůli tomu, že máte zatelefonovat na úřad, dejte mu jasně najevo, že jeho pomoc je zbytečná: „Nehrozí mi žádné nebezpečí, odejdi.“ Pokud si stres nedá říct, prostě si představte, že je to váš blízký kamarád, který se bojí právě tak jako vy. Vezměte ho za ruku a jděte do akce.

 Zhluboka dýchejte

Možná jste slýchali podobnou radu od kamarádů nebo od rodičů. Čeká vás důležitý pohovor a vy jste na omdlení, ruce se vám třesou a nejste schopni vypravit ze sebe jediné slovo.  Naučte se stres prodýchat. Zhluboka se nadechněte a zaplňte vzduchem celé plíce a vzduch poté postupně rychle po malých částech vydechujte. Před pohovorem nebo ústním vystoupením máme tendenci skoro nedýchat. Zkuste se proto uvolnit dříve, než začnete mluvit – párkrát se zhluboka nadechněte a vydechněte, v duchu si přitom můžete říct něco pozitivního.

Buďte připraveni

wm227556tt

Nenechte nic náhodě a věřte si. Zdroj: photl.com

Pokud vás čeká nějaká stresující akce – zkouška, pohovor nebo prezentace, dejte si záležet na tom, abyste byli stoprocentně připraveni. Dopředu si rozpracujte podrobný plán svého vystoupení, připravte se na možné nečekané situace (nečekaná otázka, zkrácení doby vystoupení apod.). Domlouvejte si tyto akce dost dlouhý čas dopředu, abyste měli čas se dostatečně připravit. Pamatujte si, že čím dokonaleji budete připravení, tím více sebejistoty a méně strachu budete mít.

Pozitivní přístup

Osvojte si afirmace, které vás před stresující situací zklidní. Zde je výčet několika z nich:

  • Ať se stane cokoli, všechno bude v pořádku.
  • Jsem připravený/á a vím, že to zvládnu.
  • Andělé/vesmír/Bůh mě ochraňují/ochraňuje. Jsem v bezpečí a nemůže se mi nic zlého stát.
  • Zasloužím si být šťastný. Vím, že to dobře dopadne.

Práce s dlouhodobým stresem

Práce s dlouhodobým stresem je o dost náročnější a vyžaduje mnohem více času. Člověk by se měl do hloubky zamyslet nad svým životním stylem a tím, co dělá ve svém životě špatně.

Kde načerpat sílu?

spring-light-meditation

Vyčistěte svoji mysl meditací v přírodě. Zdroj: foter.com, h.koppdelaney

Pokud jste vyčerpaní ze stresu, dovolte si odpočinek, kdykoli to jenom jde. Vyzkoušejte meditaci, relaxační masáže nebo uvolňovací koupele. Zajděte si zaběhat nebo zacvičit, abyste ze sebe vyplavili negativní energii. Svěřte se rodině a kamarádům a nechte se od nich podpořit. Naslouchejte sami sobě, tomu, co vám říká vaše tělo i mysl. Pokud už jste na pokraji zhroucení, zajděte za psychologem nebo vyzkoušejte naši techniku.

Sám sobě psychologem

Moudrost si nosí každý sám v sobě. Vyzkoušejte techniku rozhovoru se sebou samým. Je aplikovatelná jak na dlouhodobý, tak na krátkodobý stres a už samotný její proces vás velmi zklidní.

Udělejte si na sebe čas, uvařte si čaj a uvolněte se. Představte si, jako kdybyste navštívili sami sebe u vás doma a vyslechli sami sebe z toho, co vás trápí a sužuje. Postupně si pokládejte níže uvedené otázky a odpovídejte na ně. Abyste měli o svých odpovědích přehled, zapisujte si je na papír.

1) Z čeho mám strach? Co mě tak stresuje?

Prvním krokem je identifikovat zdroj svého strachu či stresu. Co způsobuje, že mám takový stres? Čeho se bojím? Co se v mém životě děje? Dopodrobna si vypište z čeho všeho máte strach a popište situaci, ve které se dlouhodobě nacházíte a která vás stresuje.

2) Co mi říká moje tělo?

Zaznamenejte si, jak působí stres na vaše tělo. Co prožíváte, jak se cítíte. Pokud jste ve stresu z důvodu toho, že se nemůžete rozhodnout mezi dvěma věcmi – zeptejte se svého těla, jak by se cítilo v jedné či druhé situaci. Naslouchejte svému tělu a tomu, co vám říká váš vnitřní hlas.

3) Jde mi o život?

Položte si zásadní otázku. Jde mi v situaci, která mě stresuje, o život? Pokud ano, stres je na svém místě. Pokud ne, znovu si připomeňte to, z čeho váš strach primárně pramení,  a vybavte si výrok, že když nejde o život, nejde o nic.

4) Co nejhoršího se může stát?

Vypište si dopodrobna, co nejhoršího se vám může stát, pokud dopadne situace, která vás stresuje, špatně. Co nejhoršího se může stát, pokud neodstátnicuji? Co nejhoršího se může stát, pokud mě vyhodí z práce? Často přijdete na to, že nejde o zdaleka tak hrozné věci, jaké si představujete.

5) Jaká jsou východiska?

Zdroj: foter.com, the-door-7

Vždy jsou nějaká zadní vrátka. Zdroj: foter.com, the-door-7

Poté, co si sepíšete ty nejhrůznější scénáře toho, jak by vaše situace mohla dopadnout, napište si východiska, která se pro vyřešení daných problémů nabízí. Snažte se najít nějaká pozitivní východiska. Hledejte na tom zlém něco dobrého. Tak například pokud mě vyhodí z práce, udělám si konečně rekvalifikační kurz na kuchařku/začnu podnikat/začnu prodávat své výrobky – zkrátka začnete například dělat to, co vás skutečně baví.

6) Co dělám špatně? Co můžu ve svém životě změnit?

Zamyslete se nad tím, co ve svém životě děláte špatně. Z čeho vaše situace vzešla (Nevzal jsem si toho na sebe příliš? Nejsem tak trochu neochotná odpouštět? Nejsem tak trochu líná se za sebe postavit? Nekašlal jsem tak poslední dobou na svoji práci?). Až budete mít představu o tom, co  není ve vašem životě tak úplně  v pořádku, řekněte si, co uděláte pro to, abyste to změnili. Co můžete vy sami teď a tady udělat, aby bylo lépe. Co můžu udělat pro to, aby šlo všechno tak, jak má? Co můžu udělat pro to, abych to zvládl? Jistě vám vaše vnitřní moudrost nabídne mnohá řešení, která se možná jen bojíte realizovat.

7) Jaká je moje motivace?

Ujasnili jste si spoustu věcí, už víte z čeho váš stres pramení, jak závažná je to situace a co všechno můžete udělat pro to, aby všechno dopadlo dobře. Důležité je však stanovit si motivaci. Chci nadále setrvávat v tomhle zničujícím deprimujícím pocitu? Chci se dál stresovat a prožívat bezesené noci? Řekněte sami sobě, že si zasloužíte být šťastní a uděláte pro to všechno, co je potřeba.

Jsem tvůrce svého života

15741303070_7ef917938d_c

Každý si tvoří svůj život. Zdroj: foter.com, KOREA.NET – Official page of the Republic of Korea

Je nutné si uvědomit, že za všechny situace ve svém životě si můžeme především my sami. Jsme zodpovědní a ke svému životu musíme zodpovědně přistupovat. My jsme ti, kteří drží otěže svého života v rukou, a my taky určujeme jeho budoucí směřování. Netvařme se jako oběti. Tím, že budeme sedět doma v depresi a ze stresu se přejídat a ubližovat si, ničemu nepomůžeme a nikam se neposuneme. Proto si uvědomte, že vy jste tvůrci svého života a na vás záleží, jak se s danou situací poperete. Zvedněte se a jděte do akce, začněte žít a nebojte se toho. Vezměte strach za ruku a jděte do toho, z čeho máte strach.

Zdroj perexové fotografie: foter.com, Andrew Imanaka

Petra Pospíchalová

Petra Pospíchalová

Jako studentku bohemistiky mě fascinuje, co všechno může být skryto v proudu slov. Jsem milovnice veršů, mouder a příběhů a ráda je i sama tvořím. Když zrovna nejsem zalezlá doma s knížkou nebo nepíšu článek, najdete mě v přírodě. Její krása a harmonie mi vždycky dodá vnitřní klid, inspiruje mě a naplní mě radostí. A ještě lépe, když mám přitom vedle sebe nějaké svoje lidské miláčky, které ze všeho nejradši láskyplně podporuji. :-)

Zanechte komentář



Vaše názory

  • Lucie

    Skvělý článek, díky kterému jsem se dozvěděla spoustu věcí o tom, jak zvládat stres, které by mě nikdy nenapadly. Obzvlášť mě zaujala část rozhovoru se sebou samým. Když jsem si ujasnila své odpovědi na všechny tyto otázky, byla jsem mnohem klidnější 🙂

    • Petra Pospíchalová

      Tak to mě moc těší, Lucie 🙂 Děkuji.