Filmový přehledník: jaká byla Ježíškova filmová nadílka?

Film Kultura / 7.1.2015

S příchodem letošních Vánoc zaplavily sály kin filmové novinky, které aspirovaly na jedinečné filmové události uplynulého roku 2014. Povedlo se jim to?

Peter Jackson po 13 letech dobojoval, ovace ve stoje se nekonaly

Nelze začít jinou filmovou novinkou za tento měsíc než samotným Hobitem: Bitvou pěti armád, protože ani ti největší odpůrci fantasy si této premiéry nemohli nevšimnout. 13. prosince byla zakončena grandiózní sága plná špičatých uší, chlupatých nohou a sexy trpasličích svalů.

Přesto se ale neopakovalo nadšení sdílené celým světem přesně před jedenácti lety s Návratem krále (2003)Něco tomu jednoduše chybí a nejkratší díl celé „čtyřlogie“ sice uzavřel celou éru velmi slušně, ale ne bouřlivě.

Jakkoli vlažně kritici třetí díl Hobita přijali, doposud se tento snímek drží na nejvyšší příčce kasovního žebříčku a pyšní se výdělkem 700 miliónů dolarů.

Exodus dostal od bojovníků proti rasismu sodu…

Riddley Scott se vrací na stříbrná plátna velkofilmem, který si bere za inspiraci samotnou Bibli. Poeticky 25. 12. přišel do kin snímek Exodus ztvárňující zase trochu jinak Starý zákon.

Příběh, který před šestnácti lety bodoval u malých i velkých diváků ve skvělém animovaném Princi egyptském (1998), nyní dostává až přímo vědecký rozměr, který se snaží vysvětlit deset ran egyptských pomocí zasazení do tehdejší doby a které dodává Starému zákonu trochu té hollywoodské jiskry.

Tahle rozepře mezi Ramsesem a Mojžíšem nemůže skončit dobře.

Tahle rozepře mezi Ramsesem (Joel Edgerton) a Mojžíšem (Christian Bale) nemůže skončit dobře. Zdroj: CinemArt

Charismatický Christian Bale vyvede lid egyptský za nevole neméně charismatického Joela Edgertona, to vše ale na podkladě až příliš „bílých“ Egypťanů. Alespoň to tvrdí bojovníci za lidská práva po celém světě, kteří namítají, že přece existuje spousta kvalitních egyptských herců, kteří by do schématu filmu zapadali mnohem lépe.

Ať tak či onak, Exodus jen za první víkend vytěžil přes dva miliony dolarů a šarm Christiana i Joela tak pro diváky kompenzuje i jejich nepříliš africký zevnějšek.

Se štědrými tržbami si Riddley Scott z obvinění z rasismu příliš velkou hlavu nedělá.

S masivními tržbami za Exodus: Bohové a králové si Riddley Scott z obvinění z rasismu příliš velkou hlavu nedělá. Zdroj: CinemArt

… a něžná komedie Paddington si získala divácká srdce

Příběh smutného medvídka z temnot Peru, který se dostává do Anglie, aby našel náhradní rodinu, si zamilovali fanoušci nejen britského kouzla, ale i ti, kteří ocení mluvící hračky s dobrým srdcem.

Už jen to, že hlas tomuto potrhlému méďovi propůjčil Hugh Bonneville, perfektní představitel britského humoru známý například ze seriálu Panství Downton, a další postavy ztvárňují Julie Waters i Nicole Kidman, slibuje dobrou podívanou. A ještě to celé produkuje David Heyman, který nás provedl celou Harry Potter ságou.

Paddington není revoluční komedie pro celou rodinu, ale velmi dobře vykresluje vánoční kouzlo, které přesně v nostalgické zimní atmosféře potřebujete. Není tedy divu, že Paddington s premiérou 25. 12. právě teď boduje i v českých kinech.

Jak česká kinematografie hrála a nevyhrála

Na začátku prosince se pokusila zabodovat i česká, lépe řečeno československá filmová scéna snímkem Jak jsme hráli čáru. Typicky podivně český žánr tragikomedie zobrazuje vnuka Mariána Labudy, Richarda, v roli Petra, který se marně snaží dostat ke svým rodičům, kteří emigrovali z komunistického Československa za lepšími, západními zítřky.

Souboj s pohraničníky, dětská snaha pochopit nesmyslnost komunistického režimu, ale i oblíbení herci v čele s Libuší ŠafránkovouOndřejem Vetchým vůbec nezní špatně, ale jako celek film působí jako tolik dalších českých filmů – tak nějak nemastně, neslaně.

Snad by se čeští tvůrci měli přece jen držet ironických komedií, jakými jsou tolik oblíbené Pelíšky, Vesničko má střediskováPupendo a ubrat od příliš mnoha metaforických vrstev.

Tenká hranice mezi hrou a skutečným nebezpečím. Zdroj: CinemArt

Jak jsme hráli čáru se moc nepodařilo, bude lepší lednový Fotograf? Zdroj: CinemArt

And the Golden Globe goes to…

Ba co víc, prosinec nám odhalil novinky na poli tolik významném pro všechny filmové představitele i fandy. Nominace na Zlaté Glóby, předskokany Oscarů, jsou v éteru a my vám můžeme prozradit, kdo se letos projde po červeném koberci.

Mezi nominované snímky patří Fincherova Zmizelá, Linklaterovo poetické Chlapectví, Kód enigmy (který přijde do kin tento měsíc – více zde), SelmaTeorie všeho od Jamese Marshe.

Po koberci se tento rok projde například Jennifer Aniston, Reese Witherspoon nebo také Jake Gyllenhaal, Steve Carell či Benedict Cumberbatch. A aby toho nebylo málo, slávy se konečně dočká i kontroverzní Wes Anderson, jehož snímek Grandhotel Budapešť se pyšní nominací za nejlepší komedii, či Alexandro González Iñárritu za snímek Birdman (více informací ve filmových novinkách na leden).

A na další nominované snímky se můžete podívat zde. Na ty oscarové si musíme ještě pár dní počkat.

Troška politiky na závěr aneb The Interview

A prosinec poškádlil nejen bojovníky proti rasismu, ale i samotné lídry v Severní Koreje. Politicky satirická komedie režírovaná Sethem RogenemEvanem Goldbergem se bohužel na filmová plátna nedostane. Přesto jí ale humbuk, který se okolo filmu vzedmul, vyzvedl do nečekaných výšin.

Tvůrci se totiž nebáli vzít si na paškál samotného vůdce Severní Koreji, Kim Čong-una, na jehož postavu mají dva reportéři ztvárnění Jamesem FrancemRogenem samotným, spáchat atentát. Tento nápad se samozřejmě neobešel bez odezvy a již od června čelilo studio Columbia Pictures náporu Severní Koreji na stažení tohoto filmu z distribuce. Když se tak nekonalo, hackeři s lehce úsměvným názvem Guardians of Peace se na konci listopadu nabourali do databáze Sony Entertainment a pokračovali v hrozbě teroristického útoku.

To už asi tvůrci nevydrželi a rozhodli se film stáhnout z větší distribuce do kin (v kinech měl film premiéru v omezené míře 25. prosince) a nechat jej k dispozici online. Tento tah se jim evidentně vyplatil a s tržbou 15 milionů dolarů za měsíc prosinec je tak The Interview vůbec nejvýdělečnější online film všech dob.

A stál jim ten „nevinný“ šprým vůbec za to? Inu, to už posuďte sami – a začít můžete rovnou tady.

 Zdroj perexové fotografie: sxc.hu

Karolina Tomšová

Karolina Tomšová

Studentka Filozofické fakulty UK v Praze, milovnice filmů, koček, dobrého jídla a nejlépe toho všeho dohromady.

Zanechte komentář