Co to znamená mít styl?

Krása a móda / 3.1.2015

Každý z nás chce mít styl. Být in. Co to ale v praxi vlastně znamená? Kdo kdy určil co je a není stylové? Abych rozlouskla tuto otázku, obrátila jsem se na přední české stylistky ze Školy stylu Backstage v Praze.

Coco Chanel, emancipovaná žena, která protestovala ve jménu módy. Zdroj: Wikimedia

Coco Chanel, žena, která protestovala ve jménu módy. Zdroj: Wikimedia

Odpověď ale ani tak není jednoznačná. Žádný módní bůh či přikázání neexistuje, stejně jako neexistuje nic na světě, co by vás stylovým udělalo. Bohužel i bohudík. Celé kouzlo je jen v nás, našem vystupování, myšlení a osobnosti.

Móda je univerzální jazyk

Móda je takový univerzální jazyk, vypovídá o nás víc, než si mnohdy uvědomujeme. Jak tvrdí psychologové, na první dojem máte pouhých 7 – 17 vteřin, druhé šance se tu nedávají. A se vší úctou pochybuji, že za tu dobu dokáže kdokoliv ocenit vaši vnitřní krásu. Takže ano, co máte na sobě je důležité, tečka. Ale nechci tady nikomu vtloukat do hlavy, že bez kabelky za vaši měsíční výplatu neuděláte dobrý dojem. Styl je o nápadu, ne o penězích.

V Americe existuje trefný výraz logowhore pro dívky chvástající se logy známých značek na každém kousku svého outfitu.

Zdroj: Wikimedia

Zdroj: Wikimedia

Cítit se dobře a vypadat dobře

Sama jste si musela všimnout, jak velký vliv má oblečení na vaši psychiku a energii, kterou kolem sebe vysíláte. Přes všechno jsou lidé stále zvířata a když vycítí, že je někdo zranitelný, dají mu to pěkně sežrat, to víme všechny. Proto je důležité myslet v odívání na dvě věci: cítit se dobře a vypadat dobře, jedno bez druhého nebude fungovat. I z toho důvodu je hloupost řídit se slepě diktáty módních časopisů a nakupovat, co nesedí ani vašemu životu, ani postavě. Vyjadřujete tím svou osobnost a těžko budete stejná, jako modelky v časopisu, co myslíte?

Vždy dát jen na první dojem

Jak říká bývalá ředitelka módy časopisu ELLE, Alena Šafratová, při nakupování je nejlepší dát vždy jen na první dojem. Věřit svým instinktům. Stejně tak když si nový kousek neoblečete do 48 hodin, je odsouzen k nekonečnému ležení na dně skříně spolu s dalšími „určitěpotřebnými“ úlovky. Když si na tohle vzpomenete při dalším impulzivním útoku na obchoďák, ušetří vám to dost peněz, které pak můžete investovat mnohem líp a bez pocitu viny.

Jak to vypadá, když se nakupování vymkne kontrole? Více v článku zde.

Módní psychologie, nový obor?

Další problém je pořizování si stále těch samých věcí dokola. Celé to je začarovaný kruh, ze kterého se horko těžko vystupuje, a věřte mi, že se v něm někdy ocitne každá z nás. Jestli si myslíte, že vás se to v žádném případě netýká, otevřete skříň a něco najdete, za to vám ručím. Zajímavé je, kolik toho zase vypoví o nás samých. Moc volných svršků? Máme snad tendenci něco schovávat?  Móda a psychologie jde ruku v ruce stejně jako vaše osobnost a oblékání. To mě ale na tom baví nejvíc. Beze slov můžeme vyjádřit své postoje a náladu, tak proč se skrývat za vytahané (ale bezesporu pohodlné) tepláky?

Sex and the city, snad nejznámější módní seriál světa. Autor: Michael Parker

Sex and the city, snad nejznámější módní seriál světa. Autor: Michael Parker

Móda je nejpoužívanější jazyk světa, čínština s angličtinou dohromady jí nesahají ani po konce podpatků. Netvrdím, že je snadné jí porozumět, ale když se to naučíme, usnadní nám to odhadnout naše okolí a zároveň na něj budeme působit tak, jak chceme my. A co z toho všeho plyne? Jak řekla ředitelka amerického časopisu Vogue:

„Jestliže nemůžete být lepší než vaše konkurence, jednoduše se lépe oblečte.“ – Anna Wintour

Zdroj perexové fotografie: Gossip Girl official

Veronika Tázlerová

Veronika Tázlerová

Studium, káva, móda, jazyky, knihy, cestování, psaní... Co víc říct? Sledujte mě i na instagramu @veronikatazlerova

Zanechte komentář