Obyčejně využívají lidé svůj mozek jen z deseti procent. Scarlett Johansson dosáhne během 24 hodin sta procent.

Lucy

akční/sci-fi

USA, 2014, 86 min.

Režie: Luc Besson

Hrají: Scarlett Johansson, Morgan Freeman, Choi Min-Sik, Amr Waked a další

Francouzský režisér Luc Besson letos přišel s dalším filmem s neohroženou hlavní hrdinkou, kterou trápí až do poslední klapky. Po Brutální Nikitě anebo Johance z Arku tu máme Lucy, sebevědomou blondýnku, která se ze dne na den ocitá ve smrtelném nebezpečí.

Z blonďaté husičky drogovou kurýrkou

Lucy (Scarlett Johansson) si vždycky začne s nesprávným chlapem. Tentokrát ji její přítel zaplete do nebezpečné drogové hry. Kvůli němu se totiž dostane do spárů krutého a nemilosrdného pana Janga (Choi Min-Sik), který Lucy nabídne „práci“. I přesto, že Lucy v neblahé předtuše odmítne, probouzí se v hotelovém pokoji s obvázaným břichem a šokujícím zjištěním – v břiše má zašitý jeden kilogram syntetické drogy CPH4, kterou má převézt přes hranice. Kvůli surovosti mužů, kteří ji před odletem hlídají, se však balíček s drogou protrhne a ta se jí začne vstřebávat do těla.

Od té chvíle jde Lucy o život. Její mozková kapacita bleskurychle roste, což s sebou přináší dosud nevídané možnosti, ale také mnohá rizika. Proto se rozhodne vyhledat profesora Samuela Normana (Morgan Freeman), který se výzkumem mozku už několik desítek let zabývá a je jediný, kdo jí může pomoci. Po krku jí však stále jdou pan Jang a jeho zabijáci, protože o své drogy za žádnou cenu nechtějí přijít.

Všudypřítomná příroda

Jako nejpovedenější prvek celého filmu hodnotím prolínání dějové roviny s výjevy z přírody. Na začátku filmu tak můžeme za úchvatné hudby Erica Serry pozorovat dělení buněk, během přednášky profesora Normana o mozkové kapacitě se zase podíváme do volné přírody za nejrůznějšími živočišnými druhy a na konci filmu dojde ke splynutí rozdělivších se buněk opět do jedné.

Domyšlená je také symbolika. Ne náhodou se hlavní hrdinka jmenuje Lucy – takto byla pojmenována také nejstarší kostra lidského předka.

Life was given to us a billion years ago.

– Lucy

Chytré sci-fi s kvalitními hereckými výkony

Luc Besson nám opět ukázal, že to prostě umí. Někomu se kombinace akčního trháku a inteligentní, byť trochu bláznivé sci-fi líbit bude, někomu ne, pravdou ale je, že mozek je téma nesmírně zajímavé. A když se k tomu přidá ještě výborná Scarlett Johansson, nádherný score Erica Serry a příroda ve všech podobách, vznikne z toho koktejl, který budete chtít vypít až do dna. A ani by vám nevadilo, kdyby byl film o chlup delší, protože 86 minut je v tomhle případě zatraceně málo.

DVD k recenzi poskytl Bontonfilm a objednat si ho můžete třeba tady v e-shopu.

Film si můžete pustit celkem v pěti jazycích, u titulků máte na výběr dokonce z patnácti jazyků, což je na jednu stranu skvělé, na stranu druhou možná až zbytečné. Místo toho bych na DVD uvítala nějaké bonusové záběry, které mi vzhledem k nepříliš dlouhé stopáži filmu chyběly.

Zdroj fotografie v textu: Silvie Kostovská, Generace 21

Zdroj videa: YouTube.com

Silvie Kostovská

Silvie Kostovská

Studentka bohemistiky a hispanistiky, nelítostný grammar nazi, nenapravitelný shopaholik, kavárenský povaleč, blázen do kultury, vášnivý pisálek s fetiší na očuchávání knížek, Brňák duší, cestovatel tělem a milovník dobrého jídla (zejména sladkého), toť moje maličkost. Na Generaci 21 zastávám post editorky sekce Na talíři. Kromě Generace píšu ještě blog Twenties girl (twentiesgirl.wix.com/twentiesgirl).