Místo exploze komorní příběh

Divadlo Kultura / 5.12.2014

Divadelní soubor Tygr v tísni uvedl hru o životě a díle výrazné české umělecké osobnosti dvacátého století, Vladimíra Boudníka.

Tygr v tísni je souborem, který stojí za oblíbenou site-specific inscenací GOLEM, která proběhla ve staré vile na pražském ostrově Štvanice. Tuto vilu posléze Tygr proměnil v nový divadelní prostor. Na jejích prknech nyní uvádí záznam z GOLEMA, ale také dvě hry Deník 1959-1974Explosis. A právě poslední zmiňované se podíváme na zoubek.

Explosis, explosionalismus. Vladimír Boudník vymyslel a popsal svůj vlastní umělecký směr. Pro něj však explosionalismus představoval víc než jen způsob umělecké práce, znamenal pro něj celou životní filosofii. Byl svéráznou osobností neustále pátrající po tom správném uměleckém vyjádření, ale také člověk zmítající se v těžkých životních situacích a depresích.

Scéna byla jednoduchá, ale důvtipná. Zdroj: foto Třešně ze sadu, Facebook Tygra v tísni

Scéna byla jednoduchá, ale důvtipná. Zdroj: foto Třešně ze sadu, Facebook Tygra v tísni

Scénář Marie NovákovéZuzany Burianové čerpá z Boudníkových deníků a korespondence, ale i z povídek a zápisků jeho přátel Bohumila Hrabala, Egona BondyhoVladislava Merhauta. Podle Hrabalovy povídky Něžný barbar byl Petrem Kolihou v roce 1989 natočen stejnojmenný film.

Tomuto filmu inscenace v úvodu zůstává dost poplatná. Jak trojicí Bondy – Hrabal – Boudník, tak hrabalovskou poetikou a herectvím filmových postav. Kateřině Císařové lze přisprostlého Bondyho však uvěřit jen stěží. Na druhou stranu odlehčený a humorný začátek kopíruje Boudníkovu životní tendenci a připravil půdu pro temnější závěr.

Nejdříve se z jeho života ozývá bujaré veselí, oslava života a posedlá umělecká práce. Své grafické listy rozdával mezi své přátele a kolegy v závodu, v němž pracoval. Vnímal silně své okolí a hledal umění i v té nejobyčejnější skvrně na zdi nebo zmačkaném kapesníku.

Inscenace zahrnovala i ukázku Boudníkovy tvorby. Zdroj: foto Třešně ze sadu, Facebook Tygra v tísni

Inscenace zahrnovala i ukázku Boudníkovy tvorby. Zdroj: foto Třešně ze sadu, Facebook Tygra v tísni

Velmi ho ovšem poznamenaly nepříliš šťastné milostné eskapády. Do toho neutěšený vztah s matkou, s níž i v dospělosti dlouho bydlel. Následný ošklivý rozvod a finanční problémy. Mohlo by se zdát, že nový vztah s milující ženou Boudníka vytrhne z hlubokých depresí. Jeho život však skončil tragicky – oběsil se na klice od dveří.

Šimon Kroupa jako Vladimír Boudník po celou dobu hry téměř neopustí jeviště a do své postavy vkládá skutečně maximum. Nebojí se ani nahoty, dokáže výborně vystihnout bujarou i temnou stránku Boudníkovy osobnosti. Svým herectvím celou hru táhne.

V druhé polovině představení dostanou větší prostor i další postavy. Vladislav Merhaut v podání Víta Rolečka nebo Boudníkovy ženy, všechny ztvárněné Kateřinou Císařovou. Ačkoliv je to scénáristicky pěkně vymyšlená modelace umělcovy osobnosti pomocí lidí z jeho okolí a jejich vzpomínek, hra se v ten moment stává rozvleklou a příliš literární.

Inscenaci se nevyhnula ani projekce. Zdroj: foto Třešně ze sadu, Facebook Tygra v tísni

Inscenaci se nevyhnula ani projekce. Zdroj: foto Třešně ze sadu, Facebook Tygra v tísni

O to víc působí náznaková scéna o Boudníkově platonické zamilovanosti do mladičké dělnice nebo výčet Boudníkových výstav kontrastující s jeho nastalým pesimismem. Zadumaný dlouhán, který se snadno dostal do konfliktu s nouzí o peníze. Tak v závěru hra Explosis Boudníka vykresluje. Když si nazouvá chůdy a oblečený do černého pláště odchází ze sálu, je jeho život symbolicky završen.

Explosis je inteligentní inscenací, scénáristicky vypilovanou. Je to hra se sestupnou gradací, což zní jako paradox, nicméně dobře vystihuje životní osud výtvarníka. Představení je však více než adorace umělce komorním příběhem jednoho žižkovského chlapce – mladého muže – předčasně chátrajícího muže, jehož život byl násilně zkrácen.

Občas jako by však hře scházela energie a spád. V některých chvílích herci své texty pouze suše odříkávají, snad ve snaze vyhnout se přehnanému patosu. Je pravda, že ty nejsrdceryvnější a nejmrazivější momenty není třeba přehrávat, aby měly sílu. Na druhou stranu divadlo si jistou míru exponovanosti dovolit může a civilní herectví se na pódiu někdy až příliš ztrácí a je nevýrazné.

Do sálu VILY s odhalenými zdmi i stropními trámy se Explosis hodí náramně, jako by bylo psáno přímo pro tento prostor. Šikovně provedená minimalistická scéna Marka Špitalského se vydala se i za hranice jeviště a herci se v ní evidentně cítili dobře.

Pokud jste VILU Štvanici ještě nenavštívili, je Explosis dobrou volbou. Při této hře se naplno projeví její genius loci. Jestliže vás nevtáhne děj, uchvátí vás alespoň výborná atmosféra představení.

Inscenace: Explosis
Scénář: Marie Nováková, Zuzana Burianová
Divadlo: Tygr v tísni (hrají ve VILE Štvanici)
Premiéra: 2. listopadu 2014
Režie: Zuzana Burianová
Herecké obsazení: Šimon Krupa, Kateřina Císařová, Vít Roleček
Cena: 200 Kč, pro studenty 100 Kč

Zdroj perexové fotografie: Zdroj: foto Třešně ze sadu, Facebook Tygra v tísni

Jana Šajtarová

Jana Šajtarová

Pocházím z Příbora, studuji v Praze výtvarné umění. Mezi mé zájmy patří mimo jiné divadlo (ve všech jeho podobách), ale to asi nikoho nepřekvapí!

Zanechte komentář