Recenze: Duchařina odehrávající se v době otroctví

Literatura / 28.11.2014

Román, který se odehrává v 50. letech 19. století a sleduje osudy celé generace otroků, kteří se snaží získat zpět svou svobodu i identitu.

Toni Morrison Zdroj: wikipedia.org

Toni Morrisonová na obálce originálu
Zdroj: wikipedia.org

Autorka

Toni Morrisonová, americká spisovatelka afroamerického původu, která píše romány zaměřené především na otroctví a jeho dopad na lidskou psychiku. Jejím vrcholným dílem je román Milovaná. Roku 1993 se stala první Afroameričankou, která obdržela Nobelovu cenu. Pracuje také jako redaktorka a profesorka.

Duchové a otroctví

Příběh je inspirovaný skutečnou událostí, o které si Morissonová přečetla v novinách. V roce 1855 se uprchlá otrokyně rozhodne raději zabít vlastní děti než dovolit, aby je znovu odvedli do otroctví. Román Milovaná nás zavádí přímo doprostřed dění, kde se setkáváme s hlavní hrdinkou Seth, která žije v domě, kde straší duch. Povedlo se jí utéct z otroctví, ale její bývalý majitel ji vypátral a ona se pokusila zabít vlastní děti, aby je zachránila před hrůzami otroctví. Byla pro ni snesitelnější myšlenka, že její děti budou mrtvé a svobodné, spíš než aby prožily stejné hrůzy jako ona. Potom, co ji propustí z vězení za vraždu své dvouleté dcery, žije v domě své tchyně spolu se svou nejmladší dcerou, která se narodila na cestě za svobodou.

Kniha je plná flashbacků a vzpomínek na život v otroctví, kterým hlavní hrdinka prošla, minulost Seth neustále pronásleduje. Kniha je hlavně duchařský příběh. V žánru se můžu řadit pod magický realismus, kde si autorka pohrává s nadpřirozenem a zároveň s historií. Není to hlavně příběh otroctví samotného, ale vypráví spíš o jeho následcích a jaký vliv mělo na otroky, kteří znenadání získali vlastní identitu a museli se vyrovnávat s křivdami, které na nich spáchali v minulosti.

Název Milovaná je odvozený od jediného slova, které je vyryto na náhrobku zavražděné holčičky. Celý příběh se točí kolem Milované a rozplétá se celý řetězec událostí, které vedly k vraždě vlastního dítěte. Seth vzpomíná na svůj život v otroctví a dostává se tím až k onomu osudnému dni, kdy musela spáchat tak brutální čin, který si ale sama před sebou dokáže ospravedlnit.

Historicky nabitý příběh, který mapuje cestu otroků, kteří se dostali ze zajetí až ke svobodě, a o tom, co všechno pro to byli schopni udělat. Je navíc okořeněný nadpřirozenou přítomností Milované, která jako děsivý přízrak pronásleduje všechny v přítomnosti a připomíná jim děsivou minulost. Jeden z nejsilnějším příběhů, které Toni Morissonová napsala o vztahu mezi dcerou a matkou. Všechny její knihy se ale zabývají černošskou tématikou a nabízejí pohled nejen na dobu otroctví, ale i na tíhu toho, co následovalo potom a jak se s tím bývalí otroci museli vyrovnat.

MILOVANÁmilovana_toni morrison

Autor: Toni Morrisonová (překlad Hana Žantovská)
Nakladatelství: Odeon, 2005