Menu podle Koko

MENU PODLE KOKO: konečně pohodová kuchařská kniha

Na talíři / 27.11.2014

Kuchařská blogerka Koko vás nenechá ve štychu. Nejenže máte před sebou desítky ověřených receptů, ale můžete si s Koko střihnout i kuchařský duet!

„Ahoj, jmenuju se Menu podle Koko a přestože mě maminka tvořila nezvykle dlouho (už od minulého listopadu), konečně mě vytiskli a dneska jsem se slavnostně objevila na tomhle světě. Vážím 1200 gramů, měřím na obálce 21×24 cm a do pár dnů mě najdete v knihkupectvích. Chcete mě?“ Přesně tak zní část příspěvku na Facebookové stránce MENU DOMŮ by Koko z 20. 10. 2014. Radost blogerky a moderátorky Koko je zřejmá. A podle reakcí fanoušků není sama, koho její nová kniha baví. Čerstvá Blogerka roku 2014 v kategorii FOOD a vítězka v soutěži Křišťálová Lupa 2014 si může poplácat po rameni. Tento rok se jí skutečně vydařil. A kniha Menu podle Koko je toho důkazem.

Menu podle Koko

zdroj: smartpress

Koko a její ocenění

• Křišťálová Lupa 2014 – 1. místo One (wo)man show
  • Křišťálová Lupa 2014  – 2. místo Zájmové weby
  • Blogerka roku 2014 – kategorie FOOD
  • Blogerka roku 2013 – kategorie FOOD
  • Foodblog roku 2013 – absolutní vítěžka

Menu podle Koko – kuchařka plná videí

S krásnými kuchařskými knihami se v posledních letech roztrhl pytel. Už dávno nepřipomínají unylé kuchařky z dob našich babiček, které plnily praktický účel. Dnes jsou to spíše taková malá umělecká díla. Svěží recepty se snoubí s dokonalými fotografiemi, nad kterými se jistě zapotil nejeden food stylista. Odlišit se, to je kumšt. To si uvědomovala i Veronika Kokešová zvaná Koko, která pojala svou kuchařku značně unikátně.

„Nafotit krásných a na trhu konkurenceschopných 60 různých zátišíček nezvládám, to přiznávám hned, takže jsem musela vymyslet něco, co na trhu konkurenci prostě nemá.

Proto si celou knihu ilustrovala sama. Vkusně a nenásilně. A tak se mezi těmi dokonalými aranžmá ostatních kuchařek skutečně vyjímá.

Krásné ilustrace posouvají knihu o úroveň výš Zdroj: Menu podle Koko - kuchařka plná videí

Krásné ilustrace posouvají knihu o úroveň výš
Zdroj: Z knihy Menu podle Koko – kuchařka plná videí

Vychytávky

Na závěr knihy máte v přehledném seznamu všechny odkazy na jednotlivé recepty, které najdete na MENUdomu.cz. Obsahují další zajímavé rady a užitečné informace.

Zároveň zde najdete i rejstřík podle surovin. Ten se taky hodí!

Domalované pozadí stránek není to jediné, co mě zaujalo. Není žádnou novinkou, že Koko proslavil právě pořad MENU domů. A bylo by hloupé ba dokonce i nemožné videa, na kterých to stojí, z knihy vystřihnout. Jenže jak propojit staré dobré papíry s virtuálním světem hýbajících se obrázků? Třeba QR kódy. Přes ně si můžete snadno přehrát instruktážní videa a vařit přímo s Koko v kuchyni. Tady vidím možná jediný nedostatek (nebo je to spíše vlastní nedočkavost?) – na videa si musíte jednoduše počkat, protože se spouštějí na blogu a zároveň na internetové televizi Stream.cz až od vydání knihy. Na druhou stranu je to skvělý tahák k tomu, jak dovolit knize, aby žila svůj život déle a přirozeně ji propojit s blogem i jejím pořadem.

Proč říct Menu podle Koko ano?

Po KOKOknize sáhnou bez váhání všichni její fanoušci. To zabere poměrně početnou skupinku k tomu, aby se první vydání rychle vyprodalo. Ale proč by si měli koupit i ti, kteří si jen matně vybavují drobnou blondýnku a její videa viděli spíše náhodou? Možná proto, že se Koko podařil husarský kousek. Svůj nezaměnitelný projev, důvtip a přirozenost dokázala předat i na stránky knihy.

Co vás čeká?

• Menu ze dvora
  • Houbové menu
  • Menu z pašíka
  • Myslivecké menu
  • Rozkvetlé menu
  • Menu z grilu
  • Menu z pastviny
  • Menu z výlovu
  • Bezmasé menu
  • Sladká tečka

Kuchařka je originální, je pohodová a je svá. Stačí zavřít oči a snadno si představíte, že to, co píše, vám Koko skutečně vypráví u kuchyňské linky nebo na zahradě u grilu. Cítím z řádků takový opravdový civilní projev, žádné vykonstruované věty, které by mohly znít dobře. Řekla bych, že přesně taková je Koko a přesně takový měla záměr, když se rozhodla, že vydá kuchařskou knihu.

Za zmínku stojí také samotný obsah. Deset jednotlivých kapitol (a celkem 60 receptů) je rozděleno buď podle sezóny, či suroviny. Jako velké plus vnímám to, že recepty jsou – jak to říct – reálné. Z některých kuchařek mám totiž dojem, že všechno je tak dokonalé, že ani při nejlepší vůli nemám šanci dosáhnout stejných výsledků. A realita nakonec nebývá daleko od pravdy. S KOKO je to jiné. Postup je opravdu podrobný (často na celou stránku) a jídlo se vám podaří. Mohu dosvědčit.

Nebyla jsem coby začátečník samouk vůbec spokojená s popisy postupů v kuchařkách – zdály se mi povětšinou absolutně nedostatečné. Navíc, i pokud člověk jel podle návodu, často se nedobral ke kýženému výsledku a jeho úsilí bylo odměněno následným zklamáním. Zkrátka receptů jsou mraky, ale ne všechny fungují a výsledky vypadají jako na fotkách – to jsem chtěla změnit.

Odpověď Koko na to, proč začala psát foodblog.

I zvolené recepty nejsou z říše „jen-vyšší-vrstva“, ale můžete je bez problémů uvařit i tehdy, pokud zrovna nemáte velký rozpočet. To je ostatně i cíl pořadu a blogu MENU domů, se kterým se etablovala mezi hvězdy českého kuchařského nebe. Přenést pochoutky z luxusních restaurací i do kuchyní obyčejných smrtelníků. K tomu mohu snad jen říct: konečně to někoho napadlo!

VYZKOUŠELI JSME PRO VÁS

Papriková pečínka

Menu podle Koko

Papriková pečínka. Zdroj: Silvie Trebatická, Generace 21

Suroviny na 4 porce:

• 700 g vepřové pečeně
  • 200 g červených paprik
  • 600 g raných brambor
  • 120 g červené cibule
  • 6 lístků šalvěje
  • 500 ml vývaru
  • 4 stroužky česneku
  • 2 lžičky soli, špetka pepře,  ½ lžičky celého kmínu
  • 3 lžíce sádla (já použila olej)

Rychlý postup ve třech krocích

(Postup v podání samotné Koko je mnohem podrobnější a osobitější.)

1. Nakrájela jsem papriku na nudličky, cibuli najemno a rozmačkala česnek plochou hranou nože. Brambory jsem jen pečlivě umyla, jak mi poradila Koko.

2. Zatímco se hřála trouba na 150°C, prudce jsem na oleji zatáhla maso a poté přidala cibuli, česnek a papriky. Vše jsem osolila a opepřila. Chvíli jsem nechala maso, aby se spřátelilo se zeleninou a občas promíchala.

3. Poté jsem přidala syrové brambory, zalila vývarem, přivedla ho k varu a ihned šoupla do trouby, kde se maso vařilo přibližně dvě hodiny. Poté už jsme si jen všichni nabrali brambory, maso a papriku a hodovali.

Jak se dařilo

Recept v podání Koko zní jednoduše a snadno si podle něj připravili nedělní oběd. Samotná kombinace masa, brambor a papriky nám moc chutnala. Nezapomeňte ale zredukovat šťávu, jak radí Koko v závěru receptu. Já na to zapomněla, takže mi v ní brambory dost plavaly. A když už jsme u těch brambor, skutečně se hodí rané. Použila jsem vyzrálé a nevím, jestli to bylo tím typem, ale měla jsem je dokonale rozvařené. I když ono to vlastně nebylo na škodu, aspoň se to lépe rozmačkalo na talíři.

Menu podle Koko: kuchařka plná videí

Menu podle Koko

Autorka: Veronika Koko Kokešová
Nakladatelství: Smart Press
Počet stran: 240 Běžná cena: 499,-

Knihu poskytlo k recenzi nakladatelství Smart Press a je možné si ji objednat přímo na stránkách nakladatele za zvýhodněnou cenu 424,-.

Kniha je podle mě skvělým dárkem, a to nejen pro všechny, kterým vařečka pomalu srůstá do dlaně. Potěší i občasné kuchaře, kteří se rádi blýsknou před rodinou nebo partou přátel. Dávám deset bodu z deseti, že si na nic nehraje. Je hravá, mladistvá a prostě „fresh“. Recepty vás budou bavit a všechna ta „omáčka okolo“ vám bude vážně chutnat. Tak dobrou chuť!

Zdroj perexové fotografie: Menu podle Koko – kuchařka plná videí, vydal Smart Press, 2014, www.smartpress.cz

Silvie Olbrichová

Silvie Olbrichová

V duši stále malá holka, která má ráda milé lidi, hřejivé slovo, motivační citáty a fotografie. Inspiraci hledá všude kolem sebe a nachází ji i tam, kde ostatní ne. Miluje, když den prožije naplno a napíše hezký článek. Kontaktovat ji můžete na silvie.olbrichova@generace21.cz