The Penguins of Madagascar

animovaný

USA, 2014, 90 min.

Režie: E. Darnell, S. J. Smith

V českém znění: I. Bareš, L. Terš, P.Tesař, J. Ployhar, P.Vondra, I. Máchová, L. Županič a další

V originále: J. Malkovich, Ch. Miller, B. Cumberbatch, Ch. Knights, A. Mehedru, T. McGrath a další

Pamatujete si na ten úžasný moment, kdy jste poprvé viděli animovaný film Madagaskar? Na to, jak neuvěřitelně vtipné a zábavné to bylo? Pak přišla dvojka alias Útěk do Afriky a jasně, byli jste nadšení, ale už to nějak nebylo ono. Na trojku jste ani nešli do kina a počkali si na DVD, abyste pak mohli z pohodlí gauče konstatovat, že čím víc pokračování, tím slabší filmy. Tučňáci z Madagaskaru jsou po dvouleté odmlce dalším filmem z madagaskarového balíčku režiséra Erica Darnella. Jsou jen dalším úmorným kopáním do zlaté žíly?

Jedna, dva, tři, čtyři, pět

Pokračování, zdá se, je jakýmsi typickým znakem pro animované filmové pohádky. Vzpomeňme na Shreka, Dobu ledovou, Auta, Příběh hraček a dlouhý zástup jejich sequelů. Občas mě při prohlížení programů kin napadá, že je potřeba z dětského diváka vytěžit co nejvíce. Kvalita se pochopitelně snímek od snímku liší, společné mají to, že čím větší číslice se k názvu přilepí, tím horší pocit při závěrečných titulkách máte. Nicméně bez ohledu na to vše se pokaždé zasmějete. Americké „animáky“ mají svůj standard.

Bojovou pozici zaujímají tučňáci ve filmu velmi často. Možná až příliš často. Zdroj: CinemArt

Nyní se (nejen) děti těší na čtveřici agentů ve smokingu – Skippera, Kowalského, Ricca a Vojína. Ano, až do podzimu 2014 jsem rozhodně nebyla schopná vyjmenovat jména všech čtyř. Blonďatí sourozenci v řadě za mnou to zvládli před začátkem filmu nejmíň třicetkrát. Všichni jsme je znali jako glosátory z původních madagaskarových snímků, kde vedle hlavních zvířecích hrdinů dostávali minimum prostoru, který dokázali využít do poslední vteřiny a ještě dlouho po skončení filmu nás bavili svými hláškami.

Z vedlejší koleje na hlavní

Ve filmu Tučňáci z Madagaskaru, na který už příští týden můžete vzít své i cizí ratolesti do kin, se této povedené čtveřici dostalo hlavních světel. A na to jejich sarkastické poznámky najednou nestačily. Tučňákům se najednou přišily jak záplaty na smokingy rozdílné charaktery, spousta emocí, příběh, co chytne za srdce, a především závěrečné ponaučení. Bohužel to téhle partičce bere spoustu kouzla, pro které je miloval celý svět.

Tučňáci poznají konkurenci v elitních agentech jednotky Severák. Agenta "Tajného" dabuje v originále snad nejznámější britský herec Benedict Cumberbact. Zdroj: CinemArt

Tučňáci poznají konkurenci v elitních agentech jednotky Severák. Agenta „Tajného“ dabuje v originále snad nejznámější britský herec Benedict Cumberbatch. Zdroj: CinemArt

Velkou část této problematické bubliny kolem tučňáků dělá čeština. Tučňáci jsou psaní tak, aby pobavili děti i dospělé. Za sebe můžu říct, že se jim to daří, některé hlášky jsou jednoduše trefné. Ale – je jich tam moc. Postavy sází jeden vtip za druhým, prokládají je poznámkami a postřehy, vše završí pořekadlem nebo příslovím. A spousta z nich je šitá na míru anglicky mluvícímu obecenstvu. Někdy se překlad podaří lépe, někdy hůř, v takovém množství ale nemůžete nenarazit na několik, které vás vyloženě tahají za uši.

Tučňáci si umí poradit za každé situace, v každém prostředí. I na benátských kanálech. Zdroj: CinemArt

Tučňáci si umí poradit za každé situace, v každém prostředí. I na benátských kanálech. Zdroj: CinemArt

Musím přiznat, že jsem se na Tučňáky těšila jako malé dítě. A ano, byla jsem zklamaná. To však neznamená, že to je špatný film, že se při něm nepobavíte, nezasmějete a neodpočinete si. Nic z toho není pravda. Naopak, celý sál propukal častokrát během filmu v hurónský smích a nemohly za to jen děti, pán ve středních letech ob několik sedaček vedle mě (zdravím!) se několikrát smíchy až zalykal. Takže vezměte děti a běžte, stojí to za to. Jen to výjimečné kouzlo těchto cynických bratrů v obleku pominulo.

Pé Es

Také vás stejně jako mě zarazilo, proč se film jmenuje Tučňáci z Madagaskaru? Původně přeci pochází z Antarktidy, tam ostatně tento film i začíná a seznamuje nás s roztomilými tučňáčími miminky. Nebo taky to mohli být tučňáci z New Yorku, tam je jejich domácí zoo. Na Madagaskar se dostali jen na několik málo filmových minut. A ani v tomto snímku není z tohoto afrického ostrova víc než jen nápis na krabici. Tak proč tedy tak podivně nesprávný název? Protože Madagaskar, milé děti, vydělává peníze.

Zdroj perexového obrázku: CinemArt

Jana Leichterová