VerTeDance mají proč oslavovat

Divadlo Kultura / 25.11.2014

Ve dnech 13. 11. až 21. 11. proběhly v žižkovském Divadle Ponec oslavy 10 let existence jedné z našich nejlepších tanečních skupin.

Jako jediné taneční uskupení získalo VerTeDance třikrát prestižní ocenění za Taneční inscenaci roku a to za Tichomluvu, Kolik váží vaše touha? a KOREKCI. Chcete-li se dočíst něco více o skupině a zejména o jedné z jejích zakladatelek, přečtěte si náš rozhovorTerezou Ondrovou.

VerTeDance za léta svého působení spolupracovalo se spoustou tanečníků a dalších tvůrců. Pro každý konkrétní projekt, kterých už mají za sebou téměř dvacítku, vybírají určité umělce. V novém představení premiérovaném právě na počest svého výročí se však zakladatelky, Veronika KnytlováTereza Ondrová, představily samy. Na pomoc si přizvaly švédskou tanečnici a choreografku Charlottu Öfverholm, s níž spolupracovaly již podruhé. Režie se ujal izraelský choreograf a režisér Joseph Tmim.

VerTeDance si přizvaly na pódium Charlottu Öfverholm. Foto: Vojtěch Brtnický

VerTeDance si přizvaly na pódium Charlottu Öfverholm. Zdroj: Vojtěch Brtnický

Traces, jak se projekt nazývá, se do češtiny dá přeložit jako „Stopy“. Každý na tomto světě zanecháváme svými činy, ale i svou pouhou existencí nějaké stopy. Každé konání má svůj důsledek. Zákon akce a reakce. A tak i když žijeme jako samostatní jedinci, naše konání souvisí s konáním ostatních. Naše průměty se v určitých bodech střetnou, pak se zase rozejdou a znovu střetnou někde jinde.

Tohoto principu tanečnice využily ve své choreografii. Střídají se sóla se skupinovým tancem, někdy společně tančí dvě a třetí stojí opodál. Objevují se pro VerTeDance typické pasáže vzájemných interakcí. Tanečnice se objímají, pokládají na zem, hladí nebo sebou naopak prudce smýkají. Zde vyniká Tereza Ondrová se svou výrazně vyšší postavou. Nosí Charlottu Öfverholm a háže s ní, jako by byla z gumy.

Sugestivní scéna laděná do hněda plná symbolů. Foto: Vojtěch Brtnický

Sugestivní scéna připomínala surrealistický obraz. Zdroj: Vojtěch Brtnický

Inspirace obrazy mexické malířky Fridy Kahlo je jasně patrná. Ženské drama na scéně plné symbolů. Na stole hlína, příbory, na zemi hromada bílých kamenů, otep suchých větví na židli. Aktérky staví zeď z cihel před diváky, pak ji rozebírají a obklopují zdivem Charlottu Öfverholm.

Traces svou temně groteskní atmosférou připomínají chvílemi také švankmajerovskou poetiku. Z kusu dýchá surrealismus český i latinskoamerický, aniž by působil rušivě.

Pro VerTeDance typický kontakt mezi tanečníky. Foto: Vojtěch Brtnický

Pro VerTeDance typický kontakt mezi tanečníky. Zdroj: Vojtěch Brtnický

Hudební podkres, ale i důležitou součást představení tvořily písně izraelských hudebníků Asafa Avidana, Rana Salvina a Meira Ashera. Choreografie se však nebála na jejich rytmus aplikovat baletní prvky.

Škoda jen krátké metráže (zhruba 40 min), která z představení činí miniaturu (ač vybroušenou). Inscenace by si klidně mohla dovolit trvat déle a přijít klidně i s opakovanými motivy.

Smrt a její trvalá stopa. Foto: Vojtěch Brtnický

Smrt a její trvalá stopa. Zdroj: Vojtěch Brtnický

Závěrem interpretky dokazují, že nejsou pouze tanečnicemi, ale zvládnou i herecké vyjádření. Smrt Veroniky Knytlové zanechává stopu trvalou a smuteční obřad ukazuje, zda (a jak) je možné se s ní vyrovnat.

Kromě mírného nesouladu zejména v úvodních skupinových sekvencích umělkyně zatančily na výbornou a předvedly široký repertoár svých pohybových schopností. Také scéna laděná do hnědých tónů a sugestivní měkké světlo se povedly. Přejeme VerTeDance do dalších 10 let stejně kvalitní a zajímavá díla!

Inscenace: Traces
Divadlo: VerTeDance, Divadlo Ponec
Premiéra: 18. 11. 2014
Režie: Joseph Tmim
Obsazení: Veronika Knytlová, Tereza Ondrová, Charlotta Öfverholm
Cena: 190 Kč, studenti a senioři 120 Kč

Zdroj perexové fotografie: Vojtěch Brtnický, Facebook VerTeDance

Jana Šajtarová

Jana Šajtarová

Pocházím z Příbora, studuji v Praze výtvarné umění. Mezi mé zájmy patří mimo jiné divadlo (ve všech jeho podobách), ale to asi nikoho nepřekvapí!

Zanechte komentář