RECENZE: Rancid – Honor Is All We Know

Hudba / 22.11.2014

Dodnes si vzpomínám na šok, kdy jsem díky fláku Ruby Soho zjistil, že punk není jen o Sex Pistols. Nyní legendární Rancid vydávají už osmou desku.

Rancid vznikli roku 1991 v kalifornském Berkeley a jsou notoricky známí svými hity jako Ruby Soho, Salvation nebo Fall Back Down. Na svém kontě mají dnes už legendární alba jako …And Out Come the Wolves!, nebo jejich nejúspěšnější Indestructible.

Když před pár týdny začali Rancid streamovat ukázky z chystané desky, bylo jasné, že se vracejí ke kořenům. Koneckonců text otvíráku Back Where I Belong, silné skladby s upřímným vyzněním o domovu a jednotě, mluví za všechno: „I’ve been gone way too long and I’m back where I belong! … “ Když zazní první tóny Raise Your Fist, tracku, který se prezentuje ikonickým stylem, pro Rancid tolik typickým, začíná nám být jasné, že se vracíme do dob zlaté éry kapely.

Collision Course je rychlejší, ostřejší věc, kde se frontman Tim Armstrong skvěle doplňuje s backvokalistou Larsem Frederiksenem. Evil Is My Friend stojí tak trošku mimo vyznění celé desky, protože v ní Armstrong a spol. ukazují, jak se hraje ska. Svého vrcholu deska dosahuje při titulní Honor Is All We Know, která mě osobně oslovila asi nejvíce. Právě v ní kapela dokazuje svůj respekt vůči fanouškům. Kapela se od více popového soundu z desek jako Indestructible z roku 2003 vrací k tomu, co hudbu Rancid charakterizovalo a na co také fanoušci čekali.

Samozřejmě, i tahle deska má svá slabá místa, musím přiznat, při poslechu jsem se nevyhnul pocitům, že Rancid už vykrádají sami sebe, In The Streets přece jen až příliš evokuje sound alba Lets Go!.  Track Face Up, věc nasáklá chlastem a fuck off přístupem, patří i díky výrazné basové lince k tomu lepšímu, co na desce najdeme. Basák Matt Freeman zde opět dokazuje, proč je považován za mistra v oboru. Already Dead  by zase z fleku mohl být vál od kapely Social Distortion.

Nutno říct, že …Honor Is All We Know je rozhodně krok správnou cestou. Na rozdíl od ska-punkového experimentování z alba Let The Dominoes Fall se dočkáváme řízného punkrocku s charakteristickým Armstrongovým vokálem. Tohle album je důkazem, že jméno Rancid, berte či nechte být, má i po více jak dvaceti letech své existence stále co říct. Možná už není tak silné, ale v téhle partě pořád ví, o čem punkrock je.

Datum vydání: 27.10.2014

Vydavatelství: Epitaph Records

Stopáž: 32:47