Dobrou noc a dobrou chuť aneb jídlem k lepšímu spánku

Na talíři / 7.12.2014

Ke kvalitnímu spánku však přispívá i strava. Co si před spaním dopřát a čemu se naopak obloukem vyhnout?

Všeho moc škodí

Před spaním bychom poměrně logicky neměli konzumovat žádné povzbuzující látky, jako je kofein. Vyhněme se tedy kávovým a kolovým nápojům, energetickým drinkům, ale i černému a zelenému čaji.

Dobrému spánku také všeobecně překáží všechny extrémy. Po požití příliš slaného jídla dochází k odvodnění těla. V důsledku toho se v noci budete budit žízní a následně vám nedá spát potřeba navštívit toaletu.

Tučné pokrmy jsou zase velmi obtížné na trávení. Jídlo vás tak bude tlačit v žaludku a v posteli se budete převalovat s pocitem kamene v břichu.

Ani sladké pochutiny nezajistí sladké snění. Cukr rozkolísá hladinu inzulinu, která rychle vzroste a zase klesne, což vyústí v další nálety na ledničku. Sladké pokrmy vás také obecně vyvádí z klidu a z rovnováhy, nehledě na přijatou a nespotřebovanou energii, která se uloží do vašich tukových zásob.

Sladkému, tučnému i slanému se před spaním vyhněte. Zdroj fotografie: www.photl.com

Sladkému, tučnému i slanému se před spaním vyhněte. Zdroj fotografie: www.photl.com

Zkliněte se vůněmi!

Snadné usínání a uklidnění mysli může podpořit i správná vůně. Večer si na chvíli zapalte svíčku s vůní bergamotu či vanilky nebo použijte kapku levandulového aroma oleje.

Jez do polosyta

Spát nechoďte ani s plným žaludkem, ani hladoví. Ideální je jíst naposledy 3-4 hodiny před spaním, a to vyvážené, ale lehce stravitelné jídlo. Na vytrávení se hodí dát si třetinku piva nebo sklenku vína. S množstvím to ale opět nepřehánějte.

Sladké snění s heřmánkem

K dokonalému uklidnění poslouží čaj z heřmánku připravený asi hodinu před spaním. Podobný účinek má také meduňkatřezalka. Nejlépe uděláte, pokud si čaj připravíte přímo ze sušených bylinek.

Zklidňující nápoj vykouzlíte také z teplého mléka oslazeného lžičkou medu. Díky obsahu tryptofanu pomáhá mléko uvolňovat a uklidňovat.

Pohyb na čerstvém vzduchu je jedním z klíčů ke kvalitnímu spánku. Zdroj: Foter.com

Pohyb na čerstvém vzduchu je jedním z klíčů ke kvalitnímu spánku. Zdroj: Foter.com

Co ještě pomůže?

Co se týká stravování, je pro dokonalé fungování organismu v aktivním i klidovém režimu nejlepší pravidelná a vyvážená strava po celý den. Vydatný spánek zajistí také pohybová aktivita, a to nejlépe na čerstvém vzduchu.

Je však nutné podotknout, že je kvalitní spánek a bezproblémové usínání také otázkou vašeho psychického rozpoložení. Když si z celého procesu ukládání se ke spánku vytvoříte každovečerní rituál, vaše problémy s usínáním zmizí v nedohlednu. Zklidněte se, vypněte televizi a otevřete například knihu. Dobře vyvětrejte a všechny starosti nechejte před dveřmi ložnice.

Zdroj perexové fotografie: freeimages.com (Mark Anthony)

Adéla Svobodová

Adéla Svobodová

Vaření i psaní jsou společně se sportem jedny z mých nejoblíbenějších způsobů seberealizace. A protože se řídím heslem "Dělej víc věcí, které tě dělají šťastnou!", stala jsem se součástí tohoto portálu. Vždy budu ráda za Vaše komentáře, připomínky či nápady.

Zanechte komentář