Konec války se sice blíží, boje však ještě zdaleka nejsou u konce. A ty největší a nejtěžší z nich se neodehrávají na bitevním poli, ale v srdcích vojáků.

Fury

drama/válečný

USA, 2014, 135 min.

Režie: David Ayer

Hrají: B. Pitt, S. LaBeouf, L. Lerman, J. Bernthal, S. Eastwood a další

A právě s těmito nejtěžšími boji, které silou války dostávaly úplně jiný rozměr než v našem každodenním životě, se setkáme ve filmu Železná srdce. Ocitáme se v dubnu roku 1945, kdy se spojenecká armáda připravuje na závěrečnou ofenzívu na evropské frontě a dobytí Berlína. Wardaddy, ostřílený americký voják, se ujímá vedení tanku Fury a vydává se spolu s pětičlennou posádkou na téměř sebevražednou misi proti obrovské přesile. Jejich úkolem je zamezit německým vojákům průchod důležitým strategickým rozcestím, musí si však naklonit štěstí na svou stranu, statečně bojovat a dovést do konce hrdinské pokusy o útok na samotné srdce Německa.

Ve filmu se však setkáme nejen s válkou samotnou, ale zejména s osudy jednotlivců, kterých se válka dotkla a nějakým způsobem je poznamenala. Poznáváme zde také mladého Normana, který se snad nějakou zvláštní náhodou či omylem dostal do posádky tanku Fury bez jakýchkoli předchozích zkušeností a jeho životní cestu poznamená mnoho událostí, než se z něj konečně stane opravdový voják.

Brad Pitt jako zkušený voják, přezdívaný Wardaddy Zdroj: Falcon

Brad Pitt jako zkušený voják přezdívaný Wardaddy. Zdroj: Falcon

V roli Wardaddyho, ústřední postavy filmu, zazářil Brad Pitt, jehož filmy, například Troja, Hanebný pancharti, z posledních třeba Světová válka Z nebo 12 let v řetězech, patří mezi nejsledovanější a velmi oblíbené už mnoho let. Z Brada ve filmu srší charisma a své postavě propůjčuje odhodlaný statečný výraz a víru, že bojuje za správnou věc, za kterou stojí prát se ze všech sil – i za cenu rizika ztráty vlastního života.

Naopak nezkušeného, dobrosrdečného Normana Ellisona ztvárnil Logan Lerman, kterého můžeme znát z filmů Osudový dotek nebo Charlieho malá tajemství. Stejně jako u Brada, i jeho obsazení ve filmu vnímám velmi pozitivně, jeho nevinný výraz ve tváři a upřímné oči padnou Normanovi jako ušité. Jeho role ve filmu je však trošku přehnaně kladná na to, v jaké době se děj odehrává, i když pro mě osobně nebylo těžké uvěřit, že armáda byla zpočátku plná naivních kluků, kteří nikdy dříve neviděli krev a zabíjení jim bylo prosti srsti.

Ostatní členy posádky tanku Fury si zahráli Shia LaBeouf (Transformers, Indiana Jones a Království křišťálové lebky), Michael Pena (Patrola, Obhájce) a Jon Bernthal (Vlk z Wall Street, Muž ve stínu).

Kontrast mezi krutostí a přátelstvím

Film nám nabízí mnoho kontrastů, kterých bylo nepochybně i ve skutečné válce mnoho. Jedním je již zmíněný Wardaddy, proti němu stojí nezkušený a naivní Norman. Setkáme se s tankovými bitvami a dobýváním měst, také však s romantickou scénou, uvidíme nelítostné zabíjení oproti lásce, věrnému přátelství a vzájemné loajalitě. Všechny scény, včetně těch vyloženě bitevních, působily přehledně, divák se tedy neztrácí v tom, kdo je ten zlý a kdo je hodný a má i přehled o tom, zda náhodou vojáci omylem nestřílí do vlastních řad.

Dost dobře také funguje jednoduchý vojenský humor během napjatých bitevních scén. Kromě války se však také diváci dočkají mrazivých dialogů, které filmu dodávají důležitý emocionální náboj.

Působivá režie a hudba

Velmi působivý byl film Železná srdce také co se týče zpracování. Režisér David Ayer odvedl opravdu dobrou práci, zejména při výběru prostředí pro natáčení, a podařilo se mu skvěle navodit atmosféru a vtáhnout diváka do děje, v čemž mu byl velmi nápomocný Steven Price, který složil dokonale padnoucí hudbu k jednotlivým scénám.

Posádka tanku Fury Zdroj: Falcon

Posádka tanku Fury. Zdroj: Falcon

Války jsou jistě vhodným a vděčným, i když možná už  trochu ohraným tématem pro filmová plátna, obzvlášť pak pokud se nejedná o pouhou vojenskou vřavu a střílení z děl. Film Železná srdce nabízí o něco víc, a proto má rozhodně potenciál zaujmout co nejširší publikum. Diváci ve správnou chvíli pláčou, pak se smějí, smích poté vystřídá strach a napětí z toho, co bude dál a jak to celé dopadne.

I přesto, že jsme druhou světovou válku viděli v kině v různých podobách už tolikrát, že se nám z ní dech nejspíš tajit nebude, Železná srdce nás nenechají usnout a nebudou nás nudit. Díky kreativnímu zpracování a zajímavým osudům hlavních hrdinů – a také díky Bradu Pittovi – je rozhodně na co se dívat.

Zdroj perexové fotografie: Falcon