Zmizení Eleanor Rigbyové: On a Ona, ale ne oba

Film / 21.11.2014

Ned Benson přináší do kin filmový příběh, jehož brilantní myšlenka trpí špatným provedením.

THE DISAPPEARENCE OF ELEANOR RIGBY: HIM + HER

drama

USA, 2013, 89 + 100 min.

Režie: Ned Benson

Hrají: James McAvoy, Jessica Chastain, William Hurt, Viola Davis, Ciarán Hinds, Bill Hader

Znáte tu situaci, kdy se vaši báječní přátelé, kteří několik posledních týdnů/měsíců/let/desetiletí tvořili úžasný pár, rozejdou a najednou vám v pondělí na rameni pláče kamarádka a vypráví, jak ten její o ni už vůbec nejevil zájem a že to už prostě nezvládala dál, a ve středu nad pivem chlapsky posmrkává kamarád a tvrdí, že ona byla naprosto hysterická a že celý vztah už nemělo cenu násilím udržovat naživu?

Každá s vámi sdílená verze je tak trochu jiná a umožňuje vám podívat se na problém z různých úhlů. To samé se teď divákovi snaží předložit režisér Ned Benson, když představil dvě verze jednoho příběhu: Zmizení Eleanor Rigbyové z Jeho a z Jejího pohledu.

Jeden příběh, dvě hlavní postavy, dva filmy. Přijde vám to stejně úžasné jako nám? Neradujte se předem a čtěte dál.

On

Conor (James McAvoy) a Eleanor (Jessica Chastain) jsou manželé několik let, když Eleanor skočí z mostu. Následně Conorovi řekne, že od něj odchází. Nezmíní kam, na jak dlouho, ani to, zda se někdy vrátí. Conor se s nedávnou tragédií musí vyrovnat sám a bez Eleanor po svém boku.

On nabízí pohled na to, jak se vyrovnává se zmizením své ženy Conor (James McAvoy).

On nabízí pohled na to, jak se s nedávnou tragédií a zmizením své ženy vyrovnává Conor (James McAvoy).

Jako každá životem zlomená postava se obrací k alkoholu, kterého má ve svém krachujícím baru naštěstí plno. Mimo to se ale odhodlá k mnohem zvrácenějšímu kroku (buďme realističtí, tohle opravdu není romantické) – začne svoji „zmizelou“ ženu potají sledovat.

Ona

Eleanor jede z nemocnice přímo do domu svých rodičů. Svůj nový život, nebo alespoň snahu o něj, začíná jako každá typická žena – změnou účesu. Jako nová, navenek živější Eleanor se zapisuje do kurzu psychologie na vysoké škole ve městě.

Jessica Chastain v roli Eleanor ve filmu s podtitulem Ona hledá sebe samu.

Jessica Chastain v roli Eleanor ve filmu s podtitulem Ona hledá sebe samu.

Začít odznovu, odstřihnout se od své minulosti, ale najednou nevypadá jako reálná možnost, obzvlášť se všudypřítomnými vzpomínkami a manželem v patách.

A do kolonky konec napište: nejasný

Snímek od nás dostal velmi průměrné hodnocení, a to navzdory velmi nadějné premise. Důvodů pro to je hned několik. Významným problémem snímku je, že nechává diváka tápat. Což nevadí u prvního filmu, protože tak naláká ke zhlédnutí pokračování. Nevadí to ani v první polovině druhého filmu, protože tak donutí vydržet až do konce. Když ale i po závěrečných titulcích druhého snímku (nemluvě o několika následujících týdnech) divák stále netuší, na co se vlastně koukal a co se mu režisér snažil naznačit, je někde chyba.

Druhým problémem je samotný vztah mezi Conorem a Eleanor. Snímek totiž začíná jako typická hollywoodská slaďárna ve stylu „podívejte se, jak jsou šťastní“. Pětiminutová úvodní romantická scéna ani herecké extratřídy v hlavních rolích vám ale nedají dostatečný základ pro to, abyste uvěřili jejich jednání. A všechna ta pronásledování, vyhýbání, neustálé návraty a mizení začnou po chvíli nudit.

A začalo to hezky...

Úvodní romantická pětiminutovka.

Jako podle šablony

Celkovému výsledku nepomáhají ani vedlejší postavy, které nám mnohokrát přijdou sympatičtější než ústřední duo, a to zejména proto, že jsme je stihli poznat ze všech těch ostatních amerických filmů. Ano, tím mám na mysli dokonalé vykreslení slovníkové definice pojmu archetyp postavy. Konkrétně jde o archetypálního nejlepšího kamaráda hlavní postavy, který slouží jako humorná složka děje (Bill Hader), a archetypální Afroameričanku středního věku, která má poměrně nekonvenčních pohled na život, a pomůže tak hlavní postavě odhodlat se k nějakému kroku (Viola Davis).

Ovšem asi největší vadou na kráse Zmizení Eleanor Rigbyové je zklamání, které cítíte po zhlédnutí obou dílů. To, co znělo jako skvělý nápad, totiž z filmu vychází naprázdno. Jeden příběh vyprávěný z pohledu dvou lidí se v praxi stává dvěma příběhy, které se třikrát za metráž protnou. A to je hrozně málo.

Pokud chcete zakusit tento formát ve své povedenější a psychologicky propracovanější formě, nemůžeme než doporučit nový seriál americké stanice Showtime s názvem The Affair.

Zdroj všech fotografíí: CinemArt

Autorkami článku jsou Jana Leichterová a Kristina Roháčková.

Jana Leichterová

Zanechte komentář