Interstellar: Nolanova nejočekávanější sci-fi novinka!

Film Kultura / 17.11.2014

Dá se říct, že Interstellar patří bezesporu mezi nejočekávanější filmy tohoto roku! Bude se jednat skutečně o horkého adepta na Oscary? 

INTERSTELLAR

Sci-fi

USA/VB, 2014, 169 min

Režie: Christopher Nolan

Hrají: Anne Hathaway, Jessica Chastain, Matthew McConaughey, Michael Caine a další

Hudba: Hans Zimmer

Máme tu zase jeden kousek z dílny všemi uznávaného vizionáře Christophera Nolana, tentokrát nás zavede v rámci sci-fi žánru do blízké budoucnosti, v níž se lidstvo nachází sužováno nákazou, písečnými bouřemi a kvůli tomu nedostatkem potravin, jednoduše na pokraji vyhynutí. Na zvrácení tohoto apokalyptického scénáře je do vesmíru vyslána skupinka výzkumníků pověřená nejdůležitějším posláním v lidských dějinách: vydat se na cestu za hranice naší galaxie s úkolem najít mezi hvězdami pro lidstvo nový domov.

Budeme přepínat skrze rodinné drama mezi dvěma paralelními světy, pozemským a tím ve vesmíru. Budeme se kochat nepřeberným množstvím filmových triků a epických vesmírných scén. Tím vším nás bude provázet v hlavní roli vdovce a bývalého pilota Matthew McConaughey, který se bude snažit zachránit na nebezpečné misi budoucnost svých vlastních dětí. Můžete se také těšit na Michaela Caina v roli profesora vedoucího výzkum na záchranu lidstva na utajené stanici NASA. A do světa asketické vědy bude trošku té romantiky vnášet v roli jeho dcery Anne Hathaway.

INTERSTELLAR

Matthew McConaughey v roli vdovce, který má zachránit svět. Zdroj: Warner Bros.

Pojďme si shrnout fakta

Herci – v hlavních  rolích tu funguje do slova a do písmene hvězdné obsazení, a to držitel Oscara – Matthew McConaughey (Klub poslední naděje 2013, Temný případ 2014), dále pak okouzlující Anne Hathaway (Bídníci 2012, Temný rytíř povstal 2011), Jessica Chastain (právě v kinech zároveň ve snímku Zmizení Eleanor Rigbyové 2014) a v neposlední řadě můj oblíbený Michael Caine (Harry Brown 2009, Pravidla moštárny 1998).

Režie – Christopher Nolan, excelentní režisér slavných batmanovských variací, které vydělaly jen v USA přes půldruhé miliardy dolarů. Mezi jeho další majstrštyky zároveň patří filmy jako Počátek, díky němuž se dodnes hádají filmoví kritici. Zároveň tvůrce parádního mysteriózního thrilleru Dokonalý trik (2006) a v neposlední řadě unikátního krimi kousku Memento (2002). S Nolanem je vždy spojen předpoklad grandiózního rozpočtu, kdy se o něj jak producenti, tak distributoři perou, zároveň logicky nejlepšího hereckého obsazení a především totální záruky kvality a novinek na poli filmového vyprávění a progresivní práce s filmovými prostředky. O megalomanské propagační kampani nemluvě.

INTERSTELLAR

Výprava hledající novou alternativní planetu pro osídlení lidskou rasou. Zdroj: Warner Bros.

Dál už pak jen stačí zmínit spolupráci na filmu s těmi nejlepšími ve svém oboru, jako třeba s kameramanem Hoyte van Hoytema (Fighter, Her) a nebo na filmové hudbě se podílejícím Hansem Zimmerem, dále také rozpočet, který se vyšplhal na sto šedesát miliónů dolarů. Těmto faktům logicky předchází velmi kritická očekávání, a proto je teď filmový svět kritiků a fanoušků rozdělen opět na dva tábory, které se absolutně rozchází. Jedni tvrdí, že Interstellar je pouze nudným, tříhodinovým megalomanským gestem nedržícím z hlediska vyprávění pohromadě. Druzí jsou naopak nadšení a nešetří superlativy ve všech směrech s tím, že se jedná o opus magnum filmové tvorby a nejlepší film tohoto roku.

INTERSTELLAR

Jessica Chastain v roli již dospělé dcery McConaugheyho mezitím pomáhá zachránit lidstvo na zemi. Zdroj: Warner Bros.

Červí díra, svobodný otec a hrátky s časem

Interstellar jednoduše nezklamal a myslím si, že se dá jednoduše nejvýstižněji shrnout tím, že si v něm klasicky každý najde to své, což zdá se mi býti tím momentálně největším strategickým kumštem, jelikož se u filmů tohoto typu dá často lehce sklouznout k mainstreamovému patosu. Po divácké stránce je Interstellar Nolanovým nejvstřícnějším snímkem, to však ale vůbec automaticky neznamená méně kvalitním. Nechybí zde sice do očí bijící všudypřítomný americký patriotismus, ale ten se vzápětí ztrácí v záplavě odborných tezí a úkazů  – Archimédovým zákonem počínaje a červí dírou konče.

Možná právě tou ne všem do noty hrající novinkou je právě to,  že emocím a rozumu je zde vymezený stejný prostor. Což znamená, že zkrátka nepřijdou ani ti, kdo se těšili na typické nolanovské hrátky s časoprostorem, ale ani ti, co si přece jen chtějí spíše vychutnat nějaké to rodinné lidské drámíčko. To se odehrává logicky v první polovině filmu na zemi, přičemž  jakmile se Nolan ocitá ve vesmíru, inscenuje především s důrazem na realistický detail téměř až dokumentárního rázu.

INTERSTELLAR

Fotografie z natáčení – Christopher Nolan inscenující McConaugyho. Zdroj: Warner Bros.

Tím se obloukem dostávám k třetí nepřehlédnutelné výsadě Interstellaru, a to obrazovosti, která je až nadpozemská. Specifický vizuální jazyk režiséra milujícího velké plátno dostal ve spojení s holandským kameramanem Hoyte van Hoytem potřebný nový impuls. Tenhle epický vizuál je však pouze třešinkou, kterou si doporučuji vychutnat v IMAX/70 mm plátně, kde vám majestátní vesmír i kukuřičné lány přece jen pohladí vaše divácké ego exkluzivněji.

Je jasné, že jako každý velkofilm podobného rázu má i Interstellar své chyby! Ale ptám se, natočil by to snad někdo lépe? Je nutné hledat a šťourat se jako hnidopich v malichernostech? Není to ve výsledku vlastně nevděčnost spojená s nezdravě vysokým očekáváním, které divák na Nolana má vzhledem ke kvalitě jeho předchozích veleúspěšných snímků? Nehledejte zbytečné faily a nenačítejte si před zhlédnutím různé subjektivní hodnotící pamflety, popadněte kamarády či partnery a Interstellar si jednoduše užijte, vždyť o tom to přeci především má být. Za mě rozhodně 98 %.

Chtěli jsme natočit film o lidskosti a průzkum vesmíru jsme vlastně použili jako objektiv, kterým pozorujeme sami sebe jako lidské bytosti.

Christopher Nolan

Zdroj fotografií: Warner Bros.

Zdroj videa: YouTube

Anna Nižňanská

Anna Nižňanská

Studentka Architektury a zároveň Filmových a divadelních věd (ano,žiju v autobuse a ve vlaku). Rodilý Dejvičák, neurotik, milující cestování a objevování nových kaváren a míst. Autistický morous, kterýho od mala uklidňuje film, umění a předevšim dorty, pač jak víme, jsou dobrý na nervy! Pakliže mám naplněnej panděr, myslim, že jsem i poměrně snesitelnej "companěro"! Amen.

Zanechte komentář



Vaše názory

  • Matěj Senft

    „americký patriotismus“? Ve filmu, kde se mluví o tom, že musí přemýšlet jako druh a ne jako jednotlivci; (spoiler alert) kde hraje většina amerických vědců záporné postavy, je vidět nějaký americký patriotismus? Prosím o vysvětlení.

  • Anna

    Z mého pohledu bezesporu jo! S tim, že ho v určitej moment zároveň i otáčejí a následně zpochybňujou ( př. co uvádíš ty). Ale kdyby tam v první řadě nebyl, nemohly by s ním prácovat žejo?;) Nehledě na to, že to nemá vyznít pejorativně nýbrž jako bod, kterej třeba mně tam přišel docela patrnej, viz. imrvére vlající ameriká vlajka na každý planetě:D plus v některejch pasážích/širší kontext v rámci dialogu, nebo některý postavy, který byli přímo samy jeho reprezentanty… To, že nastane apokalypsa lidstva, jako „druhu“ kdy se ti pak vše stírá je snad jasný, že už následně nehraje primární roli a není tomu věnován takovej prostor.. Prostě jak zmiňuju, myslim, že Intersstelar je tak dobře udělanej, že právě pro každýho tam funguje určitá část úplně jinak.. Já sama, se třeba těšim, až si ho pustim znova, protože je tam x momentů, který si třeba potřebuju ještě znova prověřit, ostatně stejně tak, jako u Inception!! Pak se můžu pustit s klidnym svědomim do podrobnější analýzy. A.

  • Mark

    Tak americká vlajka tam je na každej planéte preto, lebo tie výpravy vyslala NASA a NASA je z USA a aj na dnešných skafandroch má americké vlajky a aj na Mesiac si priniesli americkú vlajku. A je to americký film, takže je logické, že to hovorí o NASA a nie o astronautoch z Ugandy. A nejaká spoločná vlajka Zeme zatiaľ asi neexistuje.

  • Anna Nižňanská

    No to sice jo, ale na druhou stranu francouzi do svejch filmů taky nezapichujou třeba do každý macronky francouzskou vlajku a nemusej v každym záběru třeba v restauraci žrát šneky a nebo žábí stehýnka a zapíjet to šampaňskym. Důležitá je podstata a ne jestli to vykonává Američan a nebo Němec, zkrátka odsuď podsuď, když to má skutečně v daný scéně význam pro vývoj děje, či dokreslení scény ok, ale pokud to tam je fakt na just aranžovaný, tak už se pak o tom dá polemizovat a může to být akorát v přemíře na škodu…